سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
مدیون فرانسه هستیم
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:30 صبح

خوشامدگویی صهیونیست‌ها به "اولاند" و "فابیوس"؛

شیمون پرز: مدیون فرانسه هستیم/ نتانیاهو: فرانسه دوست واقعی اسرائیل است

رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه پس از کارشکنی خود در مذاکرات هسته‌ای به نیابت از اسرائیل، امروز برای گفتگو با مقامات این رژیم در آستانه دور بعدی مذاکرات ژنو، به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند.

گروه بین‌الملل مشرق – پس از ورود «بدون دعوت و کارشکنانه» لوران فابیوس به مذاکرات ژنو 2 هسته‌ای که با برنامه‌ای مشخص و برای برهم زدن توافقات احتمالی و بالا بردن سطح مطالبات – طرح خواسته‌های اسرائیل - از ایران پای به این دور از گفتگوها گذاشته بود، مقامات اسرائیلی به تحسین و قدردانی از مواضع فرانسه پرداختند. به اعتقاد مقامات اسرائیل و براساس تحلیل رسانه‌های این رژیم، پس از تغییر موضع آمریکا در حوزه‌های مشترک مورد نگرانی آمریکا و اسرائیل – از جمله مسئله گفتگوهای صلح، سیاست‌های خاورمیانه‌ای و سوریه و پرونده هسته‌ای ایران -، مقامات این رژیم ایفای نقش نیابتی در مذاکرات را به فرانسه سپردند.

البته با در نظر گرفتن قدرت لابی رژیم صهیونیستی در پاریس، این مواضع چندان دور از انتظار نبود. لابی اسرائیل در فرانسه و کاخ الیزه، یکی از قدرتمندترین و بانفوذترین لابی‌های صهیونیستی در جهان پس از آمریکاست و اصولاً روؤسای جمهور این کشور – بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی - هیچ‌گاه توان فاصله گرفتن از مواضع اسرائیل را نداشته‌اند.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه پس از ورود به بیت‌المقدس در جمع خبرنگاران گفت: «فرانسه گسترش سلاح‌های هسته‌ای به ویژه در ایران را خطری بزرگ می‌داند و تسلیحات هسته‌ای در ایران تهدیدی برای اسرائیل، منطقه و تمامی جهان است.»

رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه همچنین ابراز امیدواری کرده است مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل به نتیجه برسد و تأکید کرد فرانسه در این راه تمام تلاش خود را برای صلح و امنیت اسرائیل به کار خواهد بست.

اولاند برنامه هسته‌ای ایران را محور اصلی مذاکرات خود با مقامات اسرائیلی اعلام کرده است.

رئیس‌جهمور فرانسه همچنین بار دیگر همانند برخی مقامات آمریکا تهدید کرد تا زمانی که اطمینان پیدا نکنیم ایران بدنبال گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست، تحریم‌ها را متوقف نمی‌کنیم؛ موضعی که اتحادیه اروپا روز گذشته با وجود رأی دادگاه، تصمیم به ادامه تحریم شرکت‌های کشتیرانی و بانک‌های ایران گرفت.

اولاند در ادامه خوش‌رقصی‌هایش در سرزمین‌های اشغالی، به زبان عبری از اسرائیل به عنوان "دموکراسی قدرتمند" یاد کرد که باید به خود "افتخار کند"، و ادامه داد: «فرانسه موضع اسرائیل درباره ایران را جدی تلقی می‌کند و شکافی در این مورد بین ما وجود ندارد.»

شیمون پرز رئیس رژیم اسرائیل نیز در مراسم استقبال رسمی از فرانسوا اولاند، مراتب قدردانی خود از مواضع پاریس را ابراز داشت. پرز نقش فرانسه را در مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی نقشی مهم دانسته است که همه اسرائیلی‌ها مدیون این کشور هستند.

فرانسه پس از تأسیس رژیم صهیونیستی، نقش اصلی را در تشکیل ارتش اسرائیل و دستیابی این رژیم به سلاح هسته‌ای داشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز در مراسم استقبال از اولاند و فابیوس، از سیاست‌های پاریس قدردانی و تجلیل کرد. نتانیاهو از نقش مؤثر فرانسه در حفاظت از امنیت اسرائیل تقدیر کرد و فرانسه را دوستی واقعی نامید که همانند اسرائیل به دنبال خاورمیانه‌ای باثبات و آرام است.

وی همچنین خطاب به اولاند گفت: پرزیدنت اولاند!‌ شما نقشی شجاعانه در جلوگیری از تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای دارید.

رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه برای دیداری سه روزه، امروز وارد بیت‌المقدس شدند. اما گفته‌ می شود با انتشار خبر آزادی گروگان فرانسوی در نیجر، فابیوس در سفری غیرمنتظره امشب به این کشور آفریقایی سفر خواهد کرد.

قرار است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه و همزمان با مذاکرات ژنو، برای گفتگو با مقامات اسرائیلی، به سرزمین‌های اشغالی سفر کند. در دور قبلی مذاکرات نیز جان کری با پروازی اختصاصی از اسرائیل راهی ژنو شد؛ پروازی که ممکن است این بار نیز در صورت نهایی شدن توافق در ژنو، جان کری را ظرف کم‌تر از دو هفته، بر سر میز مذاکره با ایران بنشاند. منبع: مشرق نیوز



کلمات کلیدی : مرگ بر رژیم صهیونیستی
تا سطح توقف
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:27 صبح

 

سوال مهم شریعتمداری؛

چرا بخشی از فعالیت های هسته ای را تا سطح توقف پایین آورده ایم؟!

مدیر مسوول کیهان نوشت: باید نگران بود که چرا در آستانه مذاکرات پیش‌روی ایران و گروه کشورهای 1+5 و قبل از شروع مذاکرات به جای آمادگی برای مقابله جدی با امتیازات مورد ادعای حریف که تمامی آنها - بدون استثناء - غیرقانونی و باج‌خواهانه است، بخشی از فعالیت هسته‌ای قانونی خود را تا سطح نزدیک به توقف پائین آورده‌ایم!
به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در یادداشت امروز کیهان نسبت به روند کنونی مذاکرات میان ایران و 1+5 اعتراض کرد و نوشت: 1- برخی از نظریه‌پردازان سیاسی از «مذاکره» با عنوان «بازی میان کف و سقف» یاد می‌کنند و توضیح می‌دهند که در جریان مذاکره هر یک از طرفین تلاش می‌کنند «سقف» مطالبات خود را تا آنجا که ممکن است بالاتر ببرند و در همان حال، خواسته‌های حریف را به «کف» برسانند به گونه‌ای که مرحله بعد از «کف»، زمین‌گیر شدن طرف مقابل را به دنبال داشته باشد. این تعریف از «مذاکره» ترجمان دیگری از همان تعبیر معروف «معامله» یا «بده بستان» است چرا که در انجام یک معامله، هر یک از طرفین می‌کوشند ارزش آنچه می‌دهند یا قرار است بدهند را بالاتر و بهای آنچه می‌ستانند را پائین‌تر نشان بدهند. اگر این تعریف از مذاکره قابل قبول باشد که هست و مذاکره چیزی غیر از بازی میان کف و سقف و معامله و بده بستان نیست، می‌توان و باید نگران بود که چرا در آستانه مذاکرات پیش‌روی ایران و گروه کشورهای 1+5 و قبل از شروع مذاکرات به جای آمادگی برای مقابله جدی با امتیازات مورد ادعای حریف که تمامی آنها - بدون استثناء - غیرقانونی و باج‌خواهانه است، بخشی از فعالیت هسته‌ای قانونی خود را تا سطح نزدیک به توقف پائین آورده‌ایم!
توضیح آن که یکی از پیشنهادهای حریف در مذاکرات ژنو 2 که به گفته مشترک جان کری وزیر امور خارجه و خانم «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا می‌تواند، تضعیف و نهایتا توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته باشد، پیشنهاد محدود کردن تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز، توقف تولید اورانیوم 20 درصد غنی‌شده و خودداری از نصب و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته بود. این خواسته‌ها که همراه با چند خواسته غیرقانونی دیگر در مذاکرات ژنو به ایران پیشنهاد شده بود با مخالفت تیم هسته‌ای کشورمان - که قابل تقدیر است - روبرو شده و به همین علت، مذاکرات ژنو 2 بدون دسترسی به توافق، پایان یافته بود.
اما چند روز بعد از پایان مذاکرات ژنو و یک هفته قبل از آغاز دور بعدی مذاکرات - 29 و 30 آبان/ 20 و 21 نوامبر در ژنو - آقای یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آید و یک روز پس از بازگشت در گزارش فصلی آژانس از توافق «پربار»! با مسئولان هسته‌ای کشورمان خبر می‌دهد. پرداختن به جزئیات بیشتر گزارش فصلی آژانس را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و در محدوده این نوشته محدود تنها به بخشی از گزارش یاد شده بسنده می‌کنیم که در آن آقای آمانو تصریح می‌کند «ایران از 3 ماه قبل توسعه فعالیت‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده است» و خبر می‌دهد «از 3 ماه قبل تاکنون هیچ قطعه اصلی جدیدی در رآکتور اراک نصب و افزوده نشده و میزان ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد نیز در طول 3 ماه گذشته فقط 5 درصد افزایش داشته است» و می‌افزاید «ایران از 3 ماه قبل تاکنون از نصب و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m نیز خودداری ورزیده است».
حالا یک بار دیگر این بخش از گزارش فصلی آژانس را مرور کنید! چه می‌بینید؟! آیا فعالیت‌های هسته‌ای متوقف شده و یا به شدت کاهش‌یافته‌ای که آقای آمانو در گزارش خود به آن اشاره می‌کند، بخش قابل توجه و با اهمیتی از همان خواسته‌های غیرقانونی و باج‌خواهانه‌ای نیست که گروه 1+5 در مذاکرات ژنو2 به ایران پیشنهاد کرده و با مخالفت جدی تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان روبرو شده و در نتیجه، مذاکرات مورد اشاره بدون توافق به پایان رسیده بود؟! اگر چنین است - که هست - ادامه مذاکرات برای چیست؟! و در حالی که قبل از شروع مذاکرات ژنو3، دست تیم مذاکره‌کننده کشورمان را از برگ‌های برنده‌ای که لازمه حضور در مذاکره است خالی کرده‌ایم، این عزیزان را برای مذاکره و چانه‌زنی درباره کدام بخش از مسائل باقیمانده به ژنو می‌فرستیم؟!
2- حریف در جریان مذاکرات ژنو 2، از توقف تولید اورانیوم 20 درصد غنی شده، کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز، خودداری از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m، توقف فعالیت راکتور آب سنگین اراک و پیشگیری از نصب قطعات اصلی آن و... به عنوان با اهمیت‌ترین و ضروری‌ترین امتیازات مورد درخواست خود از ایران یاد می‌کرد ولی اکنون که آمانو در گزارش رسمی آژانس به دریافت این امتیازات از ایران تصریح می‌کند، حریف نه فقط در قبال این همه امتیاز برجسته و با اهمیت که مفت و مجانی از ایران به چنگ آورده است کمترین ابراز تشکری نکرده است! بلکه به روال «بازی کف و سقف» بر میزان امتیازات باج‌خواهانه خود نیز افزوده و رجز ناخشنودی هم می‌خواند!
خدای مهربان بر درجات امام راحل ما(ره) بیفزاید که با نگرانی به مسئولان هشدار می‌داد و درباره هدف نهایی دشمنان می‌فرمود «غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامیتان- به خیال خام خود- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند» حضرت امام(ره) بلافاصله بعد از این هشدار و در همین پیام تأکید می‌فرمایند که «البته ما از زحمات وزارت امور خارجه قدردانی می‌کنیم» و این دقیقاً همان هشدار اخیر حضرت آقا است که در دیدار 12 آبان دانش‌آموزان و دانشجویان بعد از اعلام این نکته که «به مذاکرات جاری خوشبین نیستم» از تیم مذاکره کننده کشورمان با عنوان «فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند» یاد کرده و در همان حال تأکید می‌فرمایند «توصیه من به مسئولان عرصه دیپلماسی و مذاکره این است که مراقب باشید، لبخند فریب‌گرانه دشمن، شما را دچار اشتباه و خطا نکند» و اکنون این سؤال به گونه‌ای جدی از مسئولان محترم عرصه دیپلماسی و مذاکره‌کننده ایران اسلامی در میان است که آیا متوقف کردن بخشی از فعالیت هسته‌ای کشورمان، آنهم فعالیت‌های مورد درخواست باج‌خواهانه حریف در مذاکرات ژنو 2 نشانه به اشتباه افتادن و فریب خوردن از لبخندهای مزورانه دشمن نیست؟!
3- پیش از این درباره ترفند فریبکارانه «پلیس بد و پلیس خوب» که از سوی آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی در نقش‌های به ظاهر متفاوت و در واقع با یک هدف واحد و از قبل تعریف شده به صحنه آمده است توضیحات مستندی داشته‌ایم و در این مختصر، فقط این پرسش را با مسئولان محترم دیپلماسی کشورمان در میان می‌گذاریم؛ آیا بر این باورید که آمریکا برای جلب نظر ایران اسلامی، پیوندهای ارگانیک خود با اسرائیل را نادیده گرفته و وا می‌نهد؟! بدیهی است پاسخ مثبت به این پرسش تنها می‌تواند برخاسته از ساده‌اندیشی باشد! بنابراین برخی- تاکید می‌شود برخی- از آقایان چرا و با کدام توضیح منطقی، مخالفت‌های آمیخته به لحن عصبانی رژیم صهیونیستی با توافق میان ایران و 5+1 را «واقعی»! تلقی می‌کنند؟! و توجه ندارند که این ترفند برای کسب امتیاز بیشتر در مذاکرات پیش روی است؟ همین دو روز قبل سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد «اختلاف آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکتیکی است» و نتانیاهو در جمع اعضای کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد «مخالفت ما برای آن است که دوستانمان را متقاعد کنیم تا به توافق بهتری با ایران دست پیدا کنند»! و افزود «این خواسته، شدنی است زیرا ایران تحت فشار قرار دارد»!
شما عزیزان در پرواز بازگشت از سفر نیویورک بودید که وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه رسمی اعلام کرد «دست به هیچ اقدامی نمی‌زند که برای اسرائیل نگران‌کننده باشد»! «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح می‌کند که «فرانسه کاملا با ما موافق است» و نشریه صهیونیستی تایمز اسرائیل اطمینان می‌دهد که «اختلاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر توافق با ایران ماهیت تاکتیکی دارد» و ... آیا هنوز هم تصور می‌فرمائید که آمریکا به خاطر جلب رضایت ایران اسلامی با رژیم‌صهیونیستی و فرانسه اختلاف پیدا کرده است؟!
4- و بالاخره امتیازاتی که اخیرا با توقف بخش قابل توجهی از فعالیت هسته‌ای کشورمان به حریف داده‌ایم و در گزارش آمانو به آن تصریح شده است، فقط با واژه «باج دادن» قابل توضیح است و این نگرانی جدی را دامن می‌زند که تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان بی‌آن که بخواهند یا متوجه باشند در این اقدام خسارت‌آفرین و غیرقابل توجیه از وسوسه‌های شیطانی اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 که در پوشش مشاوره به آنان ارائه شده است، تاثیر پذیرفته باشند. جماعت فتنه‌گر یک بار در فتنه 88 با دست زدن به وطن‌فروشی و خیانت آشکار در پی تسلیم میهن اسلامی به بیگانگان بودند که از ملت بزرگوار ایران تودهنی سختی خوردند، از این روی هرگز دور از انتظار نیست که با نفوذ در نقاط پیرامونی دولت محترم اندیشه خیانت دیگری را در سر داشته باشند.
منبع: مشرق نیوز

 



کلمات کلیدی : برنامه هسته ای
امتیاز کم ارزش 1
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:24 صبح

 

دام "حفظ ساختار تحریم‌ها" با تجویز مسکّن موقت؛

امتیاز کم‌ارزشی که آمریکا در ژنو روی میز گذاشت

آنچه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است چُماقی است که مدام بر سر کسی می‌کوبد و وقتی می‌خواهد این شکنجه را متوقّف کند؛ بگوید حاضر است برای "تسکین جزئی دردها"، به‌طور موقت داروی مسکّن تجویز کند. عجب سخاوتی!
گروه سیاسی مشرق- «روزنامه صهیونیستی هاآرتص»، هفته گذشته طیّ گزارشی درباره هماهنگی های آمریکا- اسرائیل در مذاکرات با ایران نوشت: «یک مقام ارشد اسرائیل در طول مذاکرات اخیر با مقامات آمریکا گفت: آمریکایی ها به جای کنار گذاشتن تحریم ها، آزاد کردن حدود سه میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک های غربی را مورد توجّه قرار داده اند. اسرائیل هیچ مخالفتی با این امر ندارد ... اسرائیل از توافقات با آمریکایی ها در هفته های اخیر خرسند است. ما مذاکراتی را که در آن صحبت از کاهش تحریم های موجود بود به ممانعت از اعمال تحریم های جدید تغییر دادیم». این چیزی است که آمریکا مشتمل بر لابی صهیونیستی، کنگره، سنا و کاخ سفید، واقعاً انجام دادند.

هفته گذشته که مذاکرات فشرده و سه جانبه بین «جواد ظریف»، «جان کری» و «کاترین اشتون» در جریان بود، مصاحبه «باراک اوباما» با «
NBC News »، نشان دهنده راهی بود که طرف آمریکایی در مذاکرات پی خواهد گرفت.

«اوباما» گفت: «این امکان هست که توافقات مرحله بندی شود و مرحله اوّل ما این خواهد بود که اگر آنها (ایران) هرگونه توسعه برنامه هسته ای را متوقّف کنند ما می توانیم اقداماتی برای "تسکین خیلی جزئی" تحریم ها را پشتیبانی کنیم، امّا ساختار تحریم ها سرجایش باقی خواهد ماند». رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: «مذاکراتی که در «ژنو» بین گروه 1+5 و ایران آغاز شده برای "کاهش تحریم ها"نیست ... در صورتیکه طیّ 6 ماه روشن شود که آنها به تعهّدات خود پایبند نباشند؛ فشارها را مجدّداً از سر می گیریم».

«جی کارنی» (سخنگویی کاخ سفید) در تشریح گفته های «اوباما» می گوید: ‌«کاهش تحریم ها، محدود و هدفمند و برگشت پذیر است و ساختار اصلی تحریم ها را تحت تأثیر قرار نمی هد؛ امّا پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقّف می کند.». این دقیقاً همان حرفی بود که چند روز پیش نیز «جن ساکی» - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- علام کرده بود. آنچه «کاخ سفید» در پیش گرفته درست مثل این است که، شما مدام با چُماق بر سر کسی بکوبید و وقتی او از شما می خواهد این کار را متوقّف کنید؛ به او بگویید که حاضرید برای"تسکین جزئی" دردهایش، به او قُرص مسکّن بدهید.

حالا که مذاکرات دامنه داری بین ایران و غرب بر سر حلّ و فصل دیپلماتیک موضوع هسته ای آغاز شده، واقعاً مهم است که بدانیم در نهایتِ این بازی؛ چه چیزی عاید ما می شود؟ بدترین حالت ممکن این است که اصلاً به چیزهایی که ایران در برابر اخذ امتیاز نهایی می دهد، فکر نشود. به عبارت بهتر، فرض این است که اگر ایران سقف مطالبات آمریکا را بپذیرد و تعهّدات محکمی بسپارد، حتّی اگر از خطوط قرمزش عبور کند و حدّ نهایی سازشکاری را متصوّر باشد؛ آنگاه و در نهایت ایران با چه ستانده ای، اتاق مذاکره را ترک خواهد کرد. این سئوال مهم است، چون می توان نتیجه مذاکرات با آمریکا را قبل از طیّ یک پروسه نفس گیر دیپلماتیک حدس زد.

گفته می‌شود که روش مذاکراتی «محمدجواد ظریف» - وزیر امور خارجه ایران و مسؤول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای- مبتنی بر تاکتیک "مذاکره فینال" است، بدین معنا که تلاش مذاکره‌کنندگان پای میز، مشخّصاً روی تعیین "گام آخر" تمرکز می‌یابد و سپس؛ نوبت به توافق درباره گام‌های میانی و گام اوّل می‌رسد. مسئولین دولت محترم بارها و بارها به درستی گفته اند که خواسته اصلی آنها از مذاکرات، رفع کامل تمامی تحریم های به اجراء درآمده است. «ظریف» گفته بود: «تحریم ها باید به تدریج که (در مذاکره) جلو می رویم، رفع شود و در قدم آخر؛ همه تحریم ها بطور کامل چه تحریم‌های یکجانبه، چه تحریم‌های چندجانبه لغو شوند». همچنین «سیّدعبّاس عراقچی» - رئیس هیئت مذاکراتی ایران با 5+1- در برنامه «دو نیم ساعت شبکه خبر» تصریح کرده بود: «ما در طول مذاکرات باید به نقطه ای برسیم که همه تحریم ها اعم از تحریم های شورا امنیت، یکجانبه، چندجانبه یا هر تحریم دیگری رفع شود». چند روز پیش نیز «رئیس جمهوری» اعلان نمود که تمرکز تلاش دولت بر رفع تحریم های ظالمانه علیه ملّت ایران است.

در عوض یک منبع مطّلع گفته است که طرف های غربی در «ژنو 4»، روشن ساخته اند که مذاکرات به تحریم های حاصل از «قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل»، ورود نمی کند و فقط به گفتگو در رابطه با تحریم های دو ساله اخیر، معطوف است؛ تحریم هایی که به تحریم های یکجانبه و چندجانبه معروف شده اند.

این اوّلین افتراق و اختلاف در تعیین گام نهایی بود که بین تیم مذاکره ای ایران و غرب بروز کرد. با این حال چنانچه با یک تخفیف بیشتر، این اختلاف نادیده گرفته شود؛ سئوال اساسی این است: بعد از اینکه ایران"تمام شروط آمریکا" را پذیرفت، آیا آمریکایی ها حاضر خواهند بود؛ حدّاقل تحریم های یکجانبه و چندجانبه دوساله اخیر را لغو نمایند؟

مسئله ای که اخیراً مشخّص شده، این است که آمریکا بعد از پذیرش حدّنهایی سازشکاری هسته ای توسّط «جمهوری اسلامی»، حاضر نیست که تحریم های دوساله اخیر را لغو نماید؛ این بدان معنی است که به هیچ وجه "گام نهایی آمریکا" با "گام نهایی دولت ایران" روی یک تراز قرار نمی گیرند. معمولاً مردم می گویند، اگر کمی تفاهم وجود داشته باشد می توان، همکاری ها را با کمی صبر ادامه داد ولی این پایان تراژیکی است برای بسیاری از "ماه عسل ها"؛ آنجا که طرفین می فهمند، کوچکترین تفاهمی وجود نداشته، بنابر این آیا بهتر نیست "ماه عسل" همین جا تمام شود؟ این موضوع کوچکی نیست که بتوان بدون تأمّل از کنار آن گذشت، چرا باید برای پروسه ای که کوچکترین امیدها برای نتیجه بخشی آن رو به تاریکی است؛ هزینه داد؟

چند روز پیش، برای اوّلین بار یک مقام رسمی در ایالات متّحده کاملاً صریح، اعلان کرد که آمریکا به هیچ وجه حاضر به لغو تحریم ها نیست و در خوش بینانه ترین حالت، تنها به "تعلیق تحریم" می پردازد. «جن ساکی»، «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا» گفت: «تحریم ها در واقع ابزاری در خدمت مذاکرات است ... اگر ما در مذاکرات با ایران به این نتیجه برسیم که ایران قدم های مشخّصی در مسیر توقّف یا بازگشت از برنامه هسته ای خود بر می دارد و به تفاهم نزدیک می شود؛ ما هم می توانیم "شروع کنیم به بررسی حذف محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم های اقتصادی"». همین گویش، سه روز بعد توسّط «اوباما» و «سخنگوی کاخ سفید» به کار گرفته شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ما می توانیم شروع کنیم به بررسی حذف محدود، هدفمند و "قابل بازگشت تحریم های اقتصادی"

باید از این سطح صداقت مقامات رسمی در آمریکا، شدیداً متعجّب بود، زیرا آمریکا پیش از رسیدن مذاکرات به نیمه راه و در همان اوایل مسیر، رسماً اعلام کرده که نهایتاً "تعلیق تحریم" را خواهد پذیرفت و نه "لغو تحریم"را. آنها کاملاً صادقانه گفته اند که در نهایت امر، فقط شروع خواهند کرد به "بررسی حذف قابل بازگشت (تعلیق) تحریم ها"، اینجا حتّی صحبت از تعلیق نیست، بحث از بررسی تعلیق است، نه بیشتر.

در حالیکه باید در ایران بخاطر این همه صداقت و البتّه سخاوت آمریکایی! متشکر بود، باید معترف بود که جملات «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا» به هیچ وجه تصادفی نبوده و نیست. این اظهار نظر در حقیقت اوّلین بیانیه رسمی در رابطه با موضوع تعلیق تحریم است و در صورتی که پیش از آن، بارها رسانه آمریکا و اندیشکده های اطّلاعاتی آمریکایی آن را بیان کرده بودند؛ این یک تئوری هوشمند، برنامه مند و غیرتصادفی است.

برای اوّلین بار در 1 مهرماه، این «پایگاه تحلیلی المانیتور» - وابسته به «اندیشکده شورای آتلانتیک» زیر نظر «ناتو»- بود که بطور غیررسمی احتمال تعلیق تحریم ها را رسانه ای نمود. «شهیر شهیدثالث» در گزارشی نوشت: «مصاحبه ای با تحلیلگر ارشد «کنگره»، «کنث کتسمن»، انجام دادم ... «کتسمن» گفت که پرزیدنت با استفاده از "حقّ ابطال" خود که در قانون پیش بینی شده، در صورتیکه به نتیجه برسد، استفاده از اختیارات مزبور در جهت منافع امنیت ملّی آمریکاست؛ قادر است تحریم های بانک مرکزی (ایران) را به حالت"تعلیق" در آورد ... قانون نهائی PL112-81 (به پرزیدنت) اجازه می دهد که به مدّت 120 روز قانون را لغو کند و 120 روز آن را تمدید کند. قانون تعداد دفعاتی را که رئیس جمهور می تواند، از حقّ لغو قانون استفاده کند محدود نکرده است ... چرا «پرزیدنت اوباما» از اختیارات خود استفاده نکند و تحریم های بانک مرکزی را برای 120 روز به حالت "تعلیق" در نیاورد و در مقابل ایران نیز گام های جدّی در جهت اعتماد سازی بر ندارد؟ این وضعیت، «روحانی» را در شرایط قدرتمندی قرار می دهد؛ به نحوی که می تواند با مراکز قدرت در «تهران» به چانه زنی بپردازد و لغو گسترده تر تحریم ها را در قبال امتیازات بیشتر از سوی تهران مطرح کند. این آن چیزی است که «روحانی» از آن با عنوان "رویکرد بُرد- بُرد" یاد می کند».

تحلیل المانیتور: روحانی آمریکا را تحت آزمایش قرار می دهد

شهیدثالث می گوید: چرا اوباما از قدرت تعلیق بدون مجوز تحریم ها استفاده نکند تا به روحانی کمک شود


چندی بعد «کِنت ام. پولاک» در تحلیلی با نام: "آمریکا زمان دارد؛ روحانی ندارد"، در «المانیتور» نوشت: «ما نمی دانیم، آیا (روحانی) می تواند توافقی را که برای ما قابل پذیرش باشد به رهبر ایران و تُندروهای داخلی بقبولاند یا نه؟ ولی او بهترین موقعیت برای حلّ مسالمت آمیز یکی از بزرگترین مشکلات جهان را نمایندگی می کند. اگر او پیشنهاد مناسبی به ما بدهد ما باید بپذیریم و امیدوار باشیم که بتوان بر این اساس بر سر دیگر رفتارهای دردسرساز ایران، مانند دفاعش از گروه های تروریستی با این کشور به توافق برسیم. ما باید سریعتر اقدام کنیم نه به این دلیل که خودمان نیاز به این کار داریم، بلکه به این دلیل که او نیاز دارد».

 



امتیاز کم ارزش 2
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:23 صبح

 

قسمت دوم

تحلیل المانیتور: ایران می گوید: آمریکا زمان دارد، ولی روحانی ندارد

کنت ام. پولاک می گوید: باید سریع تر به روند دیپلماسی کمک کرد نه بخاطر نیاز آمریکا، بلکه بخاطر اینکه روحانی احتیاج دارد


همچنین «مؤسّسه واشینگتُن» در 27 مهرماه درباره اختیارات رئیس جمهور آمریکا بدون مجوّز «کنگره»، چنین توضیح داده بود: «اگرچه ممکن است رئیس جمهور ناچار باشد، بهای سنگینی را برای عدم اجرای یک قانون متحمّل شود، ممکن است؛ بعضی در «کنگره» ترجیح دهند که «کاخ سفید» این کار را انجام دهد. چنین رویکردی به «واشینگتُن» اجازه می دهد، بدون نیاز به رأی «کنگره»، برای لغو تحریم های خاص، بطور موقّت یا مشروط دست یابد ... «اوباما» می تواند با دنبال کردن تجربه "ILSA    "، چشم خود را به روی برخی موضوعات ببندد ... یا می تواند با کاستن از تلاش ها برای اجرای تحریم، رویکرد زیرکانه تری را در پیش گیرد ... اگر دولت منابع تخصیص یافته به اعمال تحریم ها را کم کند، تأثیر آنها کمتر خواهد شد».

تحلیل اندیشکده واشینگتُن: تسهیل تحریم ها بدون مجوّز کنگره

پاتریک کلاوسن: اگر دولت میزان عملیاتی کردن تحریم ها را کاهش دهد، کنگره دیگر قدرت ندارد


در 12 آبانماه، بحث جزئی درباره چرایی و چگونگی طرح تعلیق تحریم ها را «روزنامه کریستین ساینس مانیتور» مطرح کرد، «دیوید کورت رایت» - مدیر مطالعات سیاسی در اندیشکده کراک برای مطالعات صلح جهانی- نوشت: «سابقه دیپلماسی بر مبنای تحریم، حاکی از آن است که فشار، زمانی موفّق می شود که با مشوّق ها همراه باشد تا در معامله نوعی پویایی ایجاد شود؛ یک رویکرد تنبّهی خالص در مورد تحریم ها، کارآمد نیست. ترکیب تحریم و مشوّق برای دستیابی به موفّقیت دیپلماتیک، ضروری است ... پیشنهاد لغو تحریم ها می تواند به شکل "تعلیق تحریم های مالی" در روابط غیر نظامی با ایران باشد. تعلیق می تواند در مرحله نخست، شش ماهه باشد و در صورتی که «تهران» نیز اقداماتی نظیر محدود کردن غنی سازی را انجام داد، می‌توان مدّت تعلیق تحریم‌ها را تجدید کرد. مزیّت تعلیق تحریم‌ها در این است که می توان در صورت خودداری «تهران» از عمل به تعهّداتش، فوری آنها را به حال اول بازگرداند. پیشنهاد تعدیل تحریم‌ها اکنون به امتیازهای اوّلیه از جانب ایران و توافق بر سر چارچوب جامع مذاکرات بستگی دارد». این دقیقاً چیزی است که تنها پنج روز بعد، «اوباما» مطرح کرد.

تحلیل کریستین ساینس مانیتور: تسهیل تحریم ها در قالب تعلیق تحریم ها، عامل پویایی مذاکرات است

پنج روز بعد، اوباما دقیقاً نظراتی که این روزنامه مطرح کرده بود؛ را رسماً اعلان نمود


مزیّت نسبی تعلیق تحریم در برابر لغو تحریم این است که آمریکا سامانه قدرتمند تحریم ها را حفظ خواهد کرد در حالی که تنها، برای مدّتی به آن استراحت می دهد؛ سامانه ای که وقت و هزینه های بالایی برای آن گذاشته است. لذا هر وقت که نیاز باشد، دوباره و به‌سرعت از سر گرفته می‌شود.

ایران فقط وقتی باید تعلیق تحریم را بپذیرد که یک اهرُم فشار و مابه ازاء قدرتمند و راهبُردی با خاصیت همیشگی بودن در اختیار داشته باشد. بدین معنا که هرگاه ایران با تهدید احیای مجدّد تحریم ها روبرو شد، برگ برنده خود را به عنوان تهدید غرب رو کند؛ تهدیدی که در همه حوزه های امنیتی، راهبُردی، بین المللی و افکار عمومی، قدرت بازدارندگی علیه غرب را داشته باشد. آیا «جمهوری اسلامی» اکنون چنین برگ برنده ای در چنته دارد؟

پس اکنون زمان آن است که حرف های نهایی زده شوند، الآن وقت سانسور نیست؛ طرح "تعلیق در برابر تعلیق" که پیشتر نیز چیزی شبیه آن در نامه برخی از اعضای «سنا» به «اوباما» مطرح شده بود، به نفع «جمهوری اسلامی» نیست؛ به ضرر «جمهوری اسلامی» است. شاید مردم و برخی از مسئولان خوشحال باشند که تحریم ها برای چندصباحی تعلیق شوند، شاید برای مدّتی سایه خشن تحریم ها از سر فرودستان جامعه کنار برود؛ تحریمی که آثارش با بی تدبیری های داخلی ترکیب شد و با کاهش ارزش ریال به تورّم لجام گسیخته منتهی شد.

پروسه تعلیق تحریم حتّی اگر در برابر نقض خطوط قرمز ایران صورت نگیرد، دوره ای است از اینکه آمریکایی ها طبق یک "جنگ روانی- اطّلاعاتی" به مردم ایران نشان دهند؛ تحریم‌ها ایران را از چه بهشتی محروم کرده است. اینجا قلّه اثرگذاری "پروژه تحریم‌ها" بر روان جامعه ایران است، اگر تعلیق تحریم به هر دلیلی که "دولت صهیونیست آمریکا" تشخیص می‌دهد، متوقّف شود؛ آنگاه کابوس بعد از رؤیا فراهم خواهد شد.

تعلیق تحریم، آرامش قبل از طوفان است. هنوز هیچ کس تضمینی نداده که در آن طوفان احتمالی، سوءتدبیری های داخلی به حُسن تدبیر تبدیل شود؛ شاید در آن روزهای سخت، عُمر 4 ساله «دولت تدبیر و امید» به پایان رسیده باشد ولی «جمهوری اسلامی» خواهد ماند با مردمی که روانشان از بازی تحریمی آمریکا آزرده و خسته است.

ما را به بدبینی جنون‌آمیز متّهم نکنید، در یک "مختصات امنیتی- راهبُردی"، پذیرش تعلیق تحریم بیشتر از عدم لغو تحریم، به ضرر کشور است؛ شاید در کوتاه‌مدّت یا حتّی میان‌مدّت، زبان‌ها به تحسین بچرخند ولی در بلندمدّت یک ضربه قاطع و نهایی است. آن موقع نمی‌توان براحتی از دشمنی با اسرائیل، دفاع از مقاومت و عزّت ملّی، اینچنین با غرور صحبت کرد، این مباحث در صورت پیشبُرد این پروژه؛ منحصراً خاطرات فردای بچّه‌های ایرانند.

لازم است که این توصیه جدّی گرفته شود، بهتر است به پذیرش تعلیق تحریم بیشتر فکر شود، امتیازاتی که غربی‌ها در بُرهه فعلی از ایران می‌خواهند؛ بسیار باازش‌تر از آن هستند که فدای این ریسک بزرگ و پُرهزینه شوند.  منبع: مشرق نیوز

 



برچیدن کامل برنامه هسته ای
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:41 صبح

 


سفیر آمریکا در تل‌آویو گفت سطح همکاری‌ها با اسرائیل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، عمیق و مداوم است و ما در مذاکرات ژنو، قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده بر باد نخواهیم داد.
دن شاپیرو - که خود یهودی صهیونیست است - ضمن سخنانی در مجمع فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی در بیت‌المقدس اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل هدف مشترک و یکسانی در قبال برنامه هسته‌ای ایران دارند و سطح همکاری‌های ما و اسرائیل درباره این هدف مشترک، عمیق و مداوم و موثر بوده است.
وی اضافه کرد: ما به همراه کشورهای دیگر قوی‌ترین رژیم تحریم‌ها را به اجرا گذاشته‌ایم و این مساله ایران را به میز مذاکره کشانده است. بنابراین در مذاکرات ژنو قدرتی را که تحریم‌ها به ما داده است، بر باد نخواهیم داد.
شاپیرو گفت: توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است و ما با یک توافق بد موافقت نخواهیم کرد.
وی افزود: به علاوه تلاش می‌کنیم در مرحله نخست به توافقی در زمینه یک دوره شش ماهه اولیه دست یابیم که برنامه ایران را متوقف می‌کند و به عقب می‌راند.
شاپیرو اظهار داشت: ایران می‌تواند در این مدت به میزان خیلی محدودی از تحریم‌ها رهایی یابد و حال آنکه تحریم‌های نفتی و بانکی به قوت خود باقی خواهد ماند و فشار افزایش خواهد یافت.
خاطر نشان می‌شود جان‌کری وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: دولت اوباما زمان می‌خواهد تا با ایران در مورد توافقی که از اسرائیل و منافع آمریکا حفاظت کند، مذاکره نماید. ما در این مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم بخش ناچیزی از حدود 45 میلیارد دلار سپرده‌های ایران در حساب‌های بانکی سراسر جهان آزاد شود اما 95 درصد یا بیشتر تحریم‌های اساسی باقی خواهد ماند تا آنها (ایرانی‌ها) بگویند ما برنامه هسته‌ای را در وضعیت فعلی متوقف می‌کنیم و در واقع آن را به عقب‌ برمی‌گردانیم(!)
به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل «مبلغی که از دارایی‌های ایران از مجموع 45 میلیارد دلار آزاد می‌شود، 3 میلیارد دلار است و مقامات آمریکایی پس از سفر به تل‌آویو گفته‌اند اختلاف‌نظرهای آمریکا و اسرائیل ماهیتی تاکتیکی دارد. این مقامات گفته‌اند حتی بعد از توافق با ایران، فشار اقتصادی سر جای خود باقی خواهد ماند».
جان کری پیش از این در امارات نیز گفته بود «آمریکا در مذاکرات با ایران منافع اسرائیل به عنوان متحد اصلی خود را در مرکز اولویت‌ها قرار می‌دهد». او با بی‌صداقتی منحصر به فردی که حاکی از غیرقابل اعتماد بودن مقامات آمریکایی در همین گام اول است مدعی شده بود همه اعضای 1+5 از جمله فرانسه آماده توافق بودند و این ایران بود که توافق نکرد!
او همچنین به ان‌بی‌سی گفته است: در ژنو هیچ صحبتی درباره برچیده شدن ساختار تحریم‌ها علیه ایران نشده است و ما این مسیر را به سوی برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم.
جالب اینکه نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور با اشاره به بن‌بست مذاکرات هفته گذشته ژنو به نقش کری در این میان پرداخت و نوشت: یک عضو هیئت فرانسوی که در این مذاکرات حضور داشته می‌گوید کسی که مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال توافق با ایران داشت نه فابیوس بلکه جان کری بود.
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز در گزارشی فاش کرد: جان‌کری پس از توقف مذاکرات ژنو در هفته گذشته نه تنها از فرانسه خشمگین نشد بلکه تصریح کرد دولت آمریکا با بسیاری از نگرانی‌های فرانسه درباره راکتور آب‌سنگین اراک و ذخایر اورانیوم 20 درصد موافق است. اگر فشارهای فرانسه به توافقی سخت‌گیرانه‌تر با ایران در دور بعدی مذاکرات منتهی شود، بسیاری از مقامات آمریکایی از فرانسه راضی خواهند بود.
از سوی دیگر سوزان مالونی از محققان مرکز بروکینگز در تحلیلی خاطر نشان می‌کند: توافق موقت با ایران به عنوان یک دستاورد بسیار مهم، ضربه آغازین برای رسیدن به چارچوب پایان بازی است.
وی می‌افزاید: با این توافق موقت به نظر می‌رسد غرب توانسته امنیت «اولین گام واقعا معنادار تهران» را مدیریت کند، گامی که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ در ازای «تسهیل قسطی نسبتا جزئی» قدرتی که از طریق تحریم‌های طاقت‌فرسا، انباشته شده است... توافقات چند مرحله‌ای بدون دستیابی به محدودیت‌های غیرقابل بازگشت در توافق هسته‌ای ایران، فشار اندکی علیه تهران را آزاد می‌کنند. اما حسن آن در این است که متعهد شدن به گام ابتدایی، واقعا مقامات ایران را اسیر می‌کند که روند را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرند.
شایان ذکر است در حالی که طرف ایرانی مذاکرات را محرمانه می‌داند و از انتشار جزئیات امتناع می‌کند به گزارش آسوشیتدپرس سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما با افشای ابعاد توافق احتمالی ژنو گفت: این توافق قرار است در دو مرحله اجرا شود. فاز اول این طرح این است که ایران به مدت شش ماه پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کرده و عقب راندن را آغاز کند و آمریکا نیز پیشنهاد لغو تحریم‌های محدود، موقتی و برگشت‌پذیر را بدهد، طوری که «معماری تحریم‌ها» دست نخورده باقی بماند.
حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای اخیرا ضمن مقاله‌ای در المانیتور به اقدام مشابه وزیر خارجه فرانسه در افشای مذاکرات ژنو پرداخت و نوشت: او با افشای جزئیات قوانین مذاکره را نقض کرد.
محرمانه تلقی شدن مذاکرات برای مخاطبان و رسانه‌های ایرانی و مجلس شورای اسلامی در حالی است که طرف‌های آمریکایی و غربی مداوما رسانه‌ها و پارلمان‌ها را در جریان روند مذاکرات می‌گذارند.

منبع: کیهان

 

 



کلمات کلیدی : برنامه هسته ای
بازتاب مذاکرات
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 1:49 عصر

بازتاب مذاکرات هسته‌ای ایران و ادامه تلاش برای جلوگیری از امضای توافق‌نامه هسته‌ای:

پس از مذاکرات ژنو، رسانه‌های اسرائیلی تلاش می‌کنند در گفتگو با مقامات مختلف این رژیم، تأکید کنند توافق با ایران یک توافق بد است و مانع پیشروی برنامه هسته‌ای این کشور نخواهد شد. بنیامین نتانیاهو نیز همچنان با رجزخوانی برای ایران و حتی کشورهای غربی مذاکره‌کننده – ازجمله آمریکا – گفته است که درمورد امنیت اسرائیل ساکت نخواهد نشست.

دبکا: سخت‌تر شدن لحن نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران

"بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه هشدار داد برخورد اسرائیل با هر کشوری که بخواهد امنیت آن را به چالش بکشد، سخت و دردآور خواهد بود. وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز برای ارائه گزارشی از مذاکرات ژنو به نتانیاهو، راهی اسرائیل شده است. در همین حال جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی به ادعاهای اسرائیل اینگونه پاسخ داد: ما در مذاکرات "کور و احمق" نیستیم. من فکر می‌کنم در شرایطی که ما در راستای منافع خودمان و سایر کشورها حرکت می‌کنیم، به خوبی می‌دانیم که چگونه عمل کنیم. هیچ‌کس درباره رفع نظام کنونی تحریم‌ها بر ضد ایران صحبتی نکرده است. فشارها بر ایران ادامه خواهد داشت."

دبکا: نرمش سریع هسته‌ای رهبران ایران. روحانی خطاب به خامنه‌ای: خزانه خالی است!

پایگاه خبری دبکا که مدعی ارتباط با منابع اطلاعات نظامی اسرائیل است، بار دیگر همانند دور گذشته مذاکرات ایران و 1+5، به خبرسازی و انتشار اخباری از جزئیات مذاکرات به نقل منابع اطلاعاتی و آگاه خود کرده است. این پایگاه خبری بلافاصله پس از پایان مذاکرات ژنو 1 نیز با وجود اعلام محرمانه بودن محتوای نشست‌ها، با انتشار گزارشی اختصاصی و با هدف ایجاد چندصدایی و جهت‌دهی به تحلیل‌ها در داخل کشور، مواردی را به عنوان جزئیات طرح پیشنهادی ایران مطرح کرد.

پایگاه دبکا این‌بار نیز پس از پایان نشست ژنو 2 هسته‌ای نوشته است:

"منابع اختصاصی دبکا گزارش داده‌اند حسن روحانی و محمد جواد ظریف روز یکشنبه، یک روز پس از مخالفت فرانسه با توافق‌نامه ایران و شش قدرت جهانی در ژنو، درخواست ملاقاتی فوری با آیت‌الله علی خامنه‌ای کرده‌اند."

"اما واقعیت محرمانه این است که رئیس‌جمهور از رهبر درخواست دیدار کرده است تا به وی هشدار دهد موضع آشتی‌ناپذیر ایران گام شش ماهه اول توافق جامع و چشم‌انداز کاهش تحریم‌ها را نابود خواهد کرد. منابع ایرانی ما در مورد موافقت [آیت‌الله] خامنه‌ای با خروج ذخیره اورانیوم 20 درصدی از کشور ابراز تردید کرده‌اند اما موافقت با تبدیل آن به میله‌های سوختی برای رفع نگرانی‌های غرب را که در ژنو مطرح شده است، محتمل دانسته‌اند."

"روحانی و ظریف احتمالا از وی مجوز توقف 6 ماهه در تولید و نصب سانتریفیوژهای جدید را درخواست خواهند کرد. ظریف و روحانی می‌گویند این توقف تنها برای یک دوره شش ماهه خواهد بود و در این مدت برخی تحریم‌ها نیز رفع خواهد شد."

"منابع غربی نزدیک به مذاکرات پشت درهای بسته در ژنو که از پنج شنبه تا شنبه برگزار شد فاش کردند که آمریکا به منظور رسیدن به توافق آمریکا برای ارائه بسته‌ای از کاهش تحریم‌ها به ارزش حدود 20 میلیارد دلار موافت کرده است تا اقتصاد ایران از ورشکستگی نجات پیدا کند. جان کری به وزیر خارجه ایران گفته است که بلافاصله 3میلیارد دلار از حدود 50 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های غربی را آزاد کند و تحریم‌ طلا، پتروشیمی و صنعت خودروی ایران را نیز رفع کند. این اقدام 16.5 میلیارد دلار دیگر را نصیب اقتصاد ایران خواهد کرد. ظریف هم خواسته است لغو تحریم سوئیفت بانکی نیز به این بسته اضافه شود." 


دبکا: نتانیاهو: من درباره توافق‌نامه هسته‌ای ایران توهم ندارم

 

نتانیاهو پس از ابراز خوشحالی از عدم امضای توافق هسته‌ای در ژنو، بار دیگر فضاسازی بر ضد این توافق‌ هسته‌ای را آغاز کرده است. پایگاه دبکا می‌نویسد:

"بنیامین نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه این رژیم گفته است: من توهم ندارم. توافق‌نامه بین شش قدرت و ایران امضا خواهد شد. این توافق‌نامه ایران را به برچیدن حتی یک سانتریفیوژ هم متعهد نخواهد کرد."  

جروزالم پست: ایران با درخواست اسرائیل برای توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم موافقت نخواهد کرد

"حسن روحانی و نماینده رهبر این در سپاه پاسداران روز یکشنبه هرگونه توقف غنی‌سازی ایران را رد کردند."

درحالی‌که در مذاکرات هسته‌ای اصل برنامه غنی‌سازی صنعتی جزو خطوط قرمز ایران بوده است، رسانه‌های اسرائیلی بار دیگر با نظامی خواندن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، طرح "توقف کامل غنی‌سازی" و مخالفت ایران، موضع ایران را عامل عدم توافق هسته‌ای در ژنو القاء می‌کنند.

" کارشناسان مسائل ایران همگی بر روی یک مسئله متفق‌القول هستند؛ ایران به هیچ وجه با شروط اسرائیل و توقف برنامه هسته‌ای نظامی‌اش موافقت نخواهد کرد. حسن روحانی و حجت‌الاسلام سعیدی نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران روز یکشنبه هرگونه توقف غنی‌سازی ایران را رد کرده‌اند."

"مهدی خلجی کارشناس مسائل ایران و عضو ارشد "اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک" به جروزالم پست گفته است که ایران به این دلیل مذاکره می‌کند که "نیاز" به رفع برخی تحریم‌ها بویژه در حوزه بانکی و صنعت نفت خود دارد."

مهدی خلجی گفته است: "زمان به ضرر منافع ایران در حال سپری شدن است. آن‌ها نمی‌خواهند مردم بخاطر شوک اقتصادی به وحشت و اضطراب بیاندازند، که اگر برخی تحریم‌ها رفع نشود، احتمال آن وجود دارد."

کانال 7 اسرائیل: اخم ایران، سرزنش فرانسه /دست اسرائیل از آستین فرانسه بیرون زد.

"فضای بی‌نهایت خوش‌بینانه مذاکرات با قدرت‌های غربی به ناامیدی روز یکشنبه تبدیل شد."

پایگاه عبری زبان روزنامه معاریو گزارش داده است: "ایرانی‌ها پس از شکست مذاکرات با 1+5 بر سر رسیدن به توافق هسته‌ای، بسیار ناراحت هستند."

این رسانه‌ صهیونیستی می‌نویسد: "وجود غبار و آلودگی سنگین در تهران باعث شدن دولت مدارس و اداره‌های دولتی را برای سه روز تعطیل کند. فضای سیاسی تهران نیز همانند هوای آن، غبارگرفته است."

این گزارش به مطالب منتشر شده در روزنامه‌های ایران اشاره دارد که همگی به این اشاره داشتند که دست اسرائیل از آستین فرانسه بیرون آمده و فرانسه با اتخاذ مواضع اسرائیل، مانع نهایی شدن توافق هسته‌ای شد و رسانه‌های ایران به شدت مقامات فرانسه و شخص فابیوس را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

تایمز اسرائیل: مقامات آمریکا بدون تفاهم بر سر ایران، اسرائیل را ترک کردند

"وندی شرمن با حضور در بیت‌المقدس، با هدف کاهش اختلافات، گزارشی از جزئیات گفتگوها با ایران به نتانیاهو ارائه کرد."

"رادیو ارتش گزارش داد هیئت کم‌تعداد آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن روز یکشنبه به اسرائیل آمد و با مقامات بلندپایه دولت اسرائیل درباره گفتگوهای اخیر غربی‌ها با ایران گزارشی ارائه کرد و بدون رسیدن به تفاهم با مقامات اسرائیل درباره توافق با تهران، به آمریکا بازگشت."

"پیش از این، یکی از مقامات ارشد آمریکا از نزدیک در جریان گفتگوها در بیت‌المقدس بوده است گفت که این اختلافات میان آمریکا و اسرائیل ماهیتی تاکتیکی دارد و واشنگتن به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است و قصد دارد ترس از سازش آمریکا بر سر مسئله اسرائیل را کاهش دهد."

منبع: مشرق نیوز



کلمات کلیدی : مرگ بر رژیم صهیونیستی
توافق موقت
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 1:44 عصر
تحلیل سوزان مالونی از «ژنو 5»؛

توافق موقت با تهران پیروزی آمریکا و متحدان ماست/ ساختار تحریم‌ها دست نخواهدخورد

عضو ارشد اندیشکده بروکینگز می‌نویسد: منابع رسمی دولت اوباما اصرار دارند "ساختار اساسیِ رژیم تحریم‌ها" به‌ویژه محدودیت‌های شدید علیه صادرات نفتی ایران و دسترسی ایران به سیستم بانکی جهانی همچنان دست‌نخورده باقی بماند.

گروه بین‌الملل مشرق- بالاخره «مذاکرات ژنو 5» به عنوان یکی از مهم‌ترین تحوّلات سیاسی بین الملل به پایان رسید و هیچ، توافقی از جانب طرفین امضاء نشد. همان‌طور که دور قبلی مذاکرات محرمانه اعلام شد، این دور نیز با اصل محرمانه‌بودن به پیش رفت؛ بنابر این برای بسیاری از مردم و کارشناسان، پرسش‌های زیادی در رابطه با محتوای معامله‌ای که به انجام نرسید و چرایی عدم توافق به‌وجود آمده است. از آنجا که مذاکره‌کنندگان ایرانی و مسؤولان دولت، بحث‌ها در رابطه با جزئیات مذاکره را مسکوت گذاشته‌اند، اغلب مجبورند به تحلیل‌های دیگران مراجعه کنند که این دیگران، کارشناسان آمریکایی و غربی هستند که نزد مهم‌ترین محافل تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز در آمریکا، معتبرند.

«سوزان مالونی» به عنوان «عضو ارشد مؤسّسه بروکینگز» - معتبرترین اندیشکده جهان طیّ چند سال در رتبه‌بندی پذیرفته‌شده جهانی- درست شب شنبه که همچنان مذاکره‌کنندگان در حال چانه‌زنی بودند، ارزیابی خویش از این دور را روی خروجی «بروکینگز» قرار داد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند «مالونی»، در چند سال اخیر مواضع ناب «وزارت خارجه دولت اوباما» را پوشش می‌دهد.

برخی از ایرانیان اپوزیسیونِ خارج‌نشین، به‌اشتباه وی را "سخنگوی جریان مماشات با ایران در آمریکا" معرّفی می‌کنند و معتقدند او به همراه همسرش «ری تکیه» - عضو ارشد شورای روابط خارجی و دستیار ارشد «دنیس راس» (عضو شورای امنیت ملّی آمریکا)- و «تریتا پارسی»، اصلی‌ترین افراد لابی ایران در آمریکا هستند. هر چند این گزاره‌ای اشتباه است ولی باید اذعان کرد که این جناح تصمیم‌سازی در آمریکا تا حدودی معتقد است، برای مهار «جمهوری اسلامی» راهی جز مقداری نرمش وجود ندارد.

«مالونی» در تحلیل خویش تأکید می‌کند که به‌کارگیری از تاکتیک "مذاکرات دومرحله‌ای" به شکلی از پیش تعیین‌شده در «ژنو 5» به تیم ایرانی پیشنهاد شده است، وی همچنین تصریح می‌کند این تاکتیک بیش از "مذاکرات تک‌مرحله‌ای" به ایران فشار وارد می‌آورد. او عنوان می‌کند که انتقادهای ناشیانهِ پلیس بدهای غربی، اقدامی هدفمند در مرحله فعلی نمایش است.

«مالونی» مدعی است که اعتبار «جمهوری اسلامی» و روحانی بی تردید به لغو تحریم ها گره خورده است، بنابر این بوضوح پیشنهاد می کند اگر ایران خواهان ادامه اعتبار داخلی‌اش است باید علاوه بر "توافق مقدّماتی ژنو"، به تمام محدودیت‌های هسته‌ای و اقدامات راستی‌آزمایی تن در دهد.

«عضو ارشد بروکینگز» ابراز عقیده می‌کند که فقط در صورتی باید «ظریف» را دارای قدرت در ساختار تصمیم‌گیری ایران فرض کرد که در نهایت، «توافق مقدّماتی ژنو 5» را امضاء کند، در غیراین‌صورت باید اینطور فرض کرد که وی نتوانسته بقیه لایه‌های تصمیم‌گیر در «جمهوری اسلامی» را به "تعلیق تحریم‌ها" متقاعد کند.

نگاهی به سوابق «مالونی»، ارزیابی بهتری از دیدگاه یکی از جناح‌های تصمیم‌گیری آمریکا درباره پرونده ایران به دست می‌دهد؛ این جناح در حال حاضر بیشتر نمایندگی مواضع «وزارت خارجه آمریکا» را به عُهده دارد. وی در سال 1999 میلادی با بودجه دولتی ایالات متّحده و در چارچوب طرح تبادل فرهنگی بین وزارت خارجه ایران و آمریکا به ایران سفر کرد و پس از بازگشت از ایران طیّ چهار سال به عنوان مشاور «کمپانی اکسان موبیل» - یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان- کار کرد. در جریان میزگردی مطبوعاتی در 23 فوریه 2000 میلادی، «مالونی» تصدیق می‌کند که همراه یکی از مشاوران نفتی آمریکا به دیدار «رئیس سابق بنیاد مستضعفان» (محسن رفیق‌دوست) رفته است[1].

مالونی در ایران
 

«مالونی» در سال 2004 میلادی از سوی «شورای روابط خارجی» مأمور به تهیّه گزارشی با همکاری کارشناسان مهم سیاسی آمریکا می‌شود که چگونگی برخورد با «جمهوری اسلامی» را به «دولت بوش» پیشنهاد کند. در این گزارش از همکاری «برژینسکی» و «رابرت گیتس» استفاده می شود و در نهایت، گزارشِ «Iran: Time for a New Approach    » تأکید می‌کند که باید در زمینه‌های مختلف به تعامل با ایران پرداخت. او از 2005 میلادی به وزارت خارجه رفت و یکی از مشاوران ویژه در حوزه ایران شد. او همچنین در سال 1388 شمسی، وقتی در خیابان‌های «تهران»، فتنه به راه افتاد از «اوباما» خواست به جای حمایت از آشوبگران جانب سکوت کند، زیرا بعد از فرونشستن گرد و غبارها خواه‌ناخواه مجبور است با «جمهوری اسلامی» رو در رو شود. 

با این پیشینه باید دید که یکی از مشاوران تأثیرگذار در آمریکا که جزء جناح مهار ایران از طریق تعامل و رقابت است؛ درباره «ژنو 5» چه می‌گوید؛ این جناحی است که عموماً خواهان ایجاد نرمش هوشمندانه علیه ایران است. "مشرق" برای اطّلاع بیشتر از تحلیل بخشی از کارشناسان آمریکا درباره مذاکرات اخیر، متن کامل تحلیل «بروکینگز» را بدون رد یا پذیرش مفاد آن، منتشر می‌کند:


***

 

 

Suspense And A Hint Of Hope In Iranian Nuclear Talks: تعلیق و اشاره‌ای از امید در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران

فرستادن غیرمنتظره «وزیر خارجه آمریکا»، «جان کری» و همتایان اروپایی، روسی و چینی وی به «ژنو» برای ملحق شدن به گفتگوهای در حال پیشرفت هسته ای با ایران، روزی مملوء از امید را رقم زد؛ تا جایی که مذاکرات تا شامگاهان سوئیس به درازا کشید. تا زمان نگارش این مقاله هیچ توافقی به وقوع نپیوسته، امّا همه شواهد نشان می دهند که 11 سال مذاکرات بی‌حاصل هسته‌ای با ایران در مرز یک توافق تاریخی قرار دارد. هر توافقی که بین ایران و اعضای «5+1» در این هفته به امضاء برسد، تنها یک نقطه شروع را نمایندگی می‌کند که "پیش قسط" حرکت تمام طرف‌ها به سمت یک "توافق نهایی جامع" است؛ مذاکره‌کنندگان پیش‌بینی کرده‌اند که برای ورود به جزئیات حدّاقل شش ماه نیاز است. در حال حاضر، این «توافق موقّت» یک دستاورد عمیقاً مهم در مورد تلاش های جامعه جهانی برای جلوگیری ایران از دستیابی به قابلیت تسلیحات اتمی؛ را نمایندگی می کند و این توافق متقابل، "ضربه آغازینی" است برای رسیدن به چارچوب پایان بازی. سرعت حوادث اخیر درباره ایران ممکن است نامفهوم باشد فقط به این خاطر که چنین پیشرفتی در شش ماه گذشته؛ خیلی غیرقابل تصوّر به نظر می‌رسید.

اغلب ارزیابی های معتبر پیش بینی کرده بودند که فاز مقدّماتی (فعلی) بسیار شبیه مفهومی است که «رابرت اینهورن» - همکار ما در بروکینگز- در سخنرانی اخیر خود برای «مؤسّسه امنیت ملّی» توضیح داده بود. وی کسی است که در دورهای قبلی گفت‌وگوهای هسته‌ای با تهران، حضور داشته است؛ تا اینکه دولت را در تابستان امسال ترک کرد. ظاهراً پیشنهادهای (غرب) شامل این مسائل می‌شوند: توقّف غنی‌سازی سطح بالا (19.75درصد)، توقّف افزایش فعّالیت سانتریفیوژها و نصب آنها، اقدامات لازم برای کاهش نگرانی‌ها درباره ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده چه در سطح پایین و چه در سطح نزدیک به 20درصد و طرّاحی دیگر گام‌هایی که نگرانی‌ها در رابطه با تأسیسات زیرزمینی «فُردو» و «آب سنگین اراک» را مورد توجه قرار می‌دهند.

در مقابل، تهران به تسهیل "تحریم‌های جزئی" خواهد رسید که ابعاد دقیق آن ناشناخته باقی خواهد ماند. ضمناً، منابع رسمی «دولت اوباما» در مجموعه ای از مصاحبه‌ها اصرار داشتند که "ساختار اساسیِ رژیم تحریم‌ها"، بویژه محدودیت های شدید علیه صادرات نفتی ایران و دسترسی ایران به سیستم بانکی جهانی؛ هنوز دست نخورده باقی بماند، مگر تا زمانی که بتوان به یک "توافق نهایی" دست یافت. (یک مقام ارشد رسمی ناشناس، این هفته در «ژنو» به رسانه ها تأکید کرد که: ما طیّ این گام ابتدایی، به هیچ وجه درباره دست زدن به هسته ساختار تحریم‌های ایران صحبت نمی‌کنیم.) به عبارت دیگر، ممکن است برخی اقدامات برای تضعیف تحریم‌های علیه حاشیه اقتصاد ایران، وجود داشته باشد. دیگر اقدامات جبرانی مانند آزادسازی بخشی از دارایی های ارزی خارج از ایران که به دلیل محدودیت آمریکا در بخش بانکداری توقیف شده، نیز وجود دارد.

هیچ چشم اندازی واقع بینانه ای وجود ندارد که این «توافق موقّت»، خواسته های بلندپروازنه در قطعنامه های معتدّد «شورای امنیت سازمان ملل» را محقّق کند؛ قطعنامه هایی که ایران را به تعلیق غنی‌سازی‌اش امر می‌کردند. رهبران ایران سال‌هاست که اصرار می‌کنند این قطعنامه‌ها، طبق تفسیر         «NPT    » ای     که ایران آن را امضاء کرده، متناقض و غیرمنطقی است. چنین فرضی معمولاً باعث اتّهام زنی شدیدِ «نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو» و برخی از رهبران کلیدی «کنگره»، علیه هرگونه توافق احتمالی می شود.

در حال حاضر، هرگونه توافقی، متضمّن اعطای امتیاز در وهله اوّل از جانب تهران است ... محقّقان بروکینگز هر تحوّلی در مذاکرات جاری در روز آینده و همچنین دیگر رسانه ها را تحلیلی خواهند نمود ... با این حال غیرممکن است که هرگونه کالبدشکافی خاصّی درباره توافقی ارائه دهیم که هنوز به وقوع نپیوسته. برداشت زودهنگام خود من این است که این «توافق موقّت»، طبق انتظارات دولت و پارامترهایی که «اینهورن» برشمرد، یک پیروزی بزرگ برای «واشیتگتُن» و متّحدینش را نمایندگی می‌کند. این نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل توانسته امنیتِ "اوّلین گام واقعاً معنادارِ تهران" را مدیریت کند، گامی که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ در ازای "تسهیل قسطی نسبتاً جزئیِ" قدرتی که از طریق تحریم های طاقت‌فرسا، انباشته شده است.

برای ایران، مفاهیم هم دلگرم کننده (تشویق کننده) و هم هوشیار کننده هستند. اگر «5+1» بر اطمینان مطللقش به حفظ ساختار اساسی رژیم تحریم‌ها پایدار بماند، آنگاه در این نقطه؛ تهران نسبتاً ارزان فروخته خواهد شد. می توان گفت که تمایل ایران برای دادن مجموعه اوّلیه ای از امتیازات در ازای دسترسی به برخی از اموال بلوکه اش، بدون رسیدن به معامله ای برای برداشتن هیچ تحریمی؛ ]به معنی[ رد کردن دسترسی بیشتر ایران به سیستم مالی جهانی است. این امر حاکی از این است که انگیزه برای کمک مالی فوری، ممکن است بیشتر از آنچه که کارشناسان و بسیاری از ایرانیان حدس می زدند؛ ضروری باشد.

ضمناً، این را نیز نشان می دهد که تلاش ها برای خاتمه دادن به بن بست هسته ای، دارای پشتوانه عمیق در ساختار حکومت ایران است. دیپلماسی ایرانی از لحظه ورود روحانی به رقابت ریاست جمهوری بطور دقیقی از جانب تهران (مثل یک ارکستر) هماهنگ شده است و از آن سرکشی های مذاکره کنندگان تئوکرات (خدامحور) هیچ خبری نیست. اگر «محمّدجواد ظریف»، «وزیر خارجه ایران» در «ژنو» یک بازی بزرگ انجام دهد و زیر «توافق مقدّماتی» را امضاء کند که لغو تحریم‌ها را به تعویق انداخته؛ می توانید مطمئن باشید که او برای توافق پایدار بمنظور دفاع از این موقعیت (توافق نامه اوّلیه) از سوی رهبر معظّم، آیت‌الله «علی خامنه‌ای» مورد حمایت است. برخی از تُندروها ممکن است بر داد و فریاد و قیل و قال سوار شوند، به شکلی که هم غیرتمندانه و هم فرصت طلبانه به نظر می آید.

و این نکات هستند که دقیقاً نشان می‌دهند، چرا باید چشم انداز معامله را در «واشینگتُن» جشن گرفت نه سرزنش. به نظر می رسد که بخش عُمده ای از انتقادات ناشیانه به شروط معامله (موقّت) در این نمایش باهدف باشند، و حقیقت این است که توافقات چندفازی، بدون دستیابی به محدودیت های غیرقابل بازگشت در توافق هسته ای ایران، فشار اندکی علیه تهران را آزاد می‌کنند. امّا زیبایی توافق دومرحله‌ای در این است که متعهّد شدن به گام ابتدایی، واقعاً رهبران ایران را اسیر می‌کند که (تمام) روند را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرند. مشروع باقی‌ماندن دستور روحانی و رژیم اسلامی، مسلّماً به تأمین امنیت یک "نتیجه واقعی از تسهیل تحریم‌ها"]لغو تحریم‌ها[ گره خورده؛ که تنها با پذیرفتن توقّف موقّت [تعلیق توسعه هسته‌ای] و پذیرش یک رژیم دائم از محدودیت ها و اقدامات راستی‌آزمایی، پدید خواهد آمد.

واشینگتُن‌نشینان، آموخته‌اند که اعلام پیروزی‌های زودهنگام در منازعات پرفراز و نشیب خاورمیانه حماقت است. الآن، بعد از سال‌ها محرومیت (غرب) و گریز (ایران)، روزِ اعلامیه‌های شگفت‌انگیز است و این شب طولانی از گفت‌وگوهای جدّی نشانه خوبی درباره یک پیشرفت معنادار است. منتظر واکنش‌ها و تحلیل‌های بیشتر در مورد ادامه مذاکرات در روز شنبه باشید.

 

 


[1] Elections in Iran: What Happened? Why? And Will It Matter?

- Brookings- 23feb, 2000- Panelists: Richard Haas, Mark Gasiorowski, Suzanne Maloney- http://www.brookings.edu/events/2000/0223iran.aspx

منبع: مشرق نیوز



کلمات کلیدی : تحریم ایران


 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ