سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
خط قرمز
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 1:5 عصر
بروجردی در دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها:

توقف غنی‌سازی و تعطیلی سایت فردو قطعا خط قرمز ماست/ ساخت نیروگاه‌های جدید باید بخشی از توافقات دوجانبه باشد

رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه توقف غنی‌سازی و تعطیلی فردو خط قرمز ایران است، گفت: با توجه به اینکه عملا نیازهای رآکتور تهران را برطرف و انبار کرده‌ایم، هر زمان دیگری نیاز به 20 درصد حتی بیشتر از آن داشته باشیم، آن را تولید می‌کنیم.
به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوازدهمین نشست علمی ـ تخصصی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها که با عنوان «مذاکرات هسته‌ای و رویکرد مجلس شورای اسلامی» برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ایران به دنبال این است که حق فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور به رسمیت شناخته شود، چراکه این حق در معاهده NPT عملا به رسمیت شناخته شده و بر آن مبنا عمل می‌کنیم که به لحاظ جهانی هم پذیرفته شده است.

 
وی افزود: امروز تفاوت در این است که اگر کشورهای 1+5 حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و آن را اعلام کنند، پایه‌های قطعنامه‌هایی که بر مبنای آن ایران را تحریم کرده‌اند، متزلزل می‌شود، چراکه اگر بگویند شما غنی‌سازی را دارید و به رسمیت شناخته شده است و فلسفه وجودی تحریم‌ها زیر سوال می‌رود.
 
بروجردی خاطرنشان کرد: نکته اساسی و مهمی که به دنبال آن هستیم، بحث رفع تحریم‌هاست و اینکه علی‌الاصول باید فضا باز باشد و بیایند نیروگاه هسته‌ای برای ما بسازند، چراکه ساخت نیروگاه با تکنولوژی غربی‌ها خیلی متفاوت با تکنولوژی روسیه و چین است و قدرت ما را بالا می‌برد و عملا نوعی عبور از تحریم‌های مهم است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر ایران با کشورهای 1+5 به توافق برسد، ساخت نیروگاه‌های جدید باید بخشی از توافقات دوجانبه باشد.
 
وی ادامه داد: توقف غنی‌سازی و تعطیلی سایت فردو قطعا خط قرمز ماست، چراکه فردو عملا دارای پدافند غیرعامل است، یعنی در شرایطی قرار دارد که امکان حمله به آن وجود ندارد.
 
بروجردی اضافه کرد: با توجه به اینکه عملا نیازهای رآکتور تهران را برطرف و انبار کرده‌ایم، نیاز فعلی ما نیست، بنابراین به نظر می‌رسد که غنی‌سازی 20 درصد قابل مذاکره باشد با این تبصره که ما هر زمان دیگری نیاز به 20 درصد حتی بیشتر از آن داشتیم، بتوانیم غنی‌سازی کنیم.
 
وی بیان کرد: به نظر من این نکته در توافق آینده بسیار کلیدی است و اگر بخواهیم غنی‌سازی 20 درصد و بالاتر از آن را کاملا متوقف کنیم، کار اشتباهی است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه پروتکل الحاقی خانه آخر است، گفت: خوشبختانه در مجلس مصوب شده که دولت در صورت اجرای این کار، نیازمند مصوبه مجلس است و دولت نمی‌تواند عملا در این زمینه توافقی را انجام دهد، از این رو خروج مواد از ایران قطعا منتفی است و جزو خطوط قرمز ما به شمار می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



کلمات کلیدی : برنامه هسته ای
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ