سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
حاشیه نگاری
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:40 صبح

 

حاشیه نگاری رجانیوز از راهپیمایی تاریخی 13 آبان 92 + تصاویر

مرگ برآمریکا نه با تهدید خارجی‏ حذف می‎شود و نه با خاطرات‏داخلی!/ حال وهوای حسینی 13آبان92؛نقطه عطف استکبارستیزی یک ملت

 

 گروه سیاسی- رجانیوز: 13 آبان 1392 علاوه بر آنکه سی و چهارمین سالگرد اشغال لانه جاسوسی بود، نقطه عطف دیگری در تاریخ استکبارستیزی مردم ایران علیه دولت امریکا بود، چرا که جمعیت کم نظیر راهپیمایان اطراف لانه جاسوسی به قدری نسبت به سالهای گذشته افزایش داشت که این مساله مورد تاکید بسیاری از رسانه های خارجی نیز قرار گرفت.

در این راستا، حاشیه نگاری های خبرنگار رجا از این راهپیمایی تاریخی را می خوانید:

* از ساعات ابتدایی صبح،  جمعیت قابل توجهی در خیابان های اطراف منتهی به لانه جاسوسی  مشاهده می شد، جمعیتی که با فریاد «مرگ بر امریکا» و دست نوشته های مختلفی با همین مضمون، آمده بود تا سی و چهارمین جشن ملی تسخیر لانه جاسوسی را برگزار کند.

* حضور قابل توجه دانش آموزان، دانشجویان و قشرهای مختلف مردم از جمله پیر و جوان در این راهپیمایی چشم هر خبرنگاری را خیره می کرد، در این میان پیرمردی که با کلاه شاپو و گونه های رنگ کرده منقش به پرچم ایران به میان جمعیت آمده بود مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفت و بازار عکاسان خبری را هم داغ داغ کرده بود.

* تعدادی کثیری از دانشجویان دانشگاه های تهران، امیر کبیر، شریف و ... نیز با راه اندازی دسته جداگانه مسیر دانشگاه امیرکبیر تا لانه جاسوسی را طی کردند و با شعار مرگ بر امریکا به استقبال این روز تاریخی رفتند. 

* تقارن 13 آبان امسال با شب اول محرم الحرام نیز حال و هوای دیگری به این روز تاریخی بخشیده بود، پیراهن مشکی پوش های زیادی دیده می شدند و شعارهای یا حسین راهپیمایان، حال و هوای این راهپیمایی را با رهپیمایی های مشابه سال های قبل زمین تا آسمان متفاوت کرده بود.

خبرنگارهای رسانه های خارجی هم مانند همیشه به دنبال پیدا کردن حواشی خاص برای انعکاس وراونه حاشیه و اصل این راهپیمایی بزرگ بودند اما از آنجا که تا چشم کار می کرد، جمعیت مردم دیده می شد، نتوانستند به هدف خود برسند، خاصه آنجایی که بسیاری از مردم در گفتگو با آنها، صریح تر و محکم تر از همیشه بر مواضع ضد امریکایی خود پافشاری می کردند و از لزوم عذرخواهی دولت این کشور از مردم ایران سخن می گفتند.

حضور شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی، هنری و ... در این مراسم نیز همانند سالهای گذشته برای مردم جذابیت داشت. محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، فرجی دانا وزیر علوم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه، حجه الاسلام آقاتهرانی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، علیرضا  قزوه شاعر، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و ... در میان مردم حضور داشتند. 

در ساعات منتهی به 11 صبح، جمعیت اطراف لانه جاسوسی به اوج رسید و از صدها متر اطراف این منطقه به سختی می شد عبور کرد، حجم جمعیت بگونه ای بود که برای دقایقی رفت و آمد راهپیمایان کاملا متوقف گردید و حتی راه گریزی در پیاده روهای اطراف نیز پیدا نمی شود.

* در میان همه شرکت کنندگان در راهپیمایی باز هم یک شخصیت دوست داشتنی دیده می شود، آقای دوربینی! فردی که همه او را با انگشت نشان می دهند و خنده کنان از میان جمعیت عبور می کند! همین یک روز قبل بود که برخی سایت های عکس حضورش در راهپیمایی 13 ابان سال 1360 را منتشر کرده بودند، هم چنان انقلابی مانده است!

* مجری برنامه از اسفندیار قره باغی می خواهد تا به بالای جایگاه آمده و سرود تاریخی «آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را بخواند، در اینجاست که جمعیت با او یکصدا این سرود را تکرار می کند تا شور و حال خاصی در اطراف لانه جاسوسی ایجاد شود.

* بعد از قره باغی، نوبت به خواننده جوان انقلابی، حامد زمانی می رسد تا با خواندن سرود جدیدی که علیه آمریکا خوانده است جمعیت را به وجد آورد، جمعیت بسیار مشتاق شنیدن این اثر هنری جدید است و حامد نمونه ای از یک نسل سومی است که با زبان هنر، پاسخ یاوه گویی های امریکایی ها را می دهد.

* قطعنامه پایانی مراسم قرائت می شود و عده ای به گمان اینکه مراسم پایان یافته قصد ترک خیابان طالقانی را دارند اما این را چه به حساب بدسلیقگی مجریان برنامه بگذاریم چه به حساب اشتباه آنها، تازه بعد از قطعنامه مجری برنامه اسم سخنران ویژه مراسم را را اعلام می کند؛ دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصملحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی. همزمان با اعلام این خبر از سوی مجری، موجی از همهمه و خوشحالی در میان راهپیمایان پیچیده است و خیلی ها تلاش می کنند مسیر رفته شده را برگردند تا سخنرانی وی را از نزدیک گوش کنند.

* دو بخش از صحبت های جلیلی بیشتر مورد استقبال راهپیمایان قرار می گیرد، اول آنجا که وی با تکرار کلمه «ظرفیت» همه را یاد چند ماه قبل انداخت و گفت: «دشمنان خواهان این هستند که نظام جمهوری اسلامی شکل نگیرد و رفتار هویت‌بخش ایران تغییر و می‌خواهند ظرفیت ایران را تهی کنند.»

و دوم آنجایی که با حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی، وحدت میان مسئولان و مردم را به افکار عمومی در سراسر جهان مخابره کرد: «تمام تلاش دشمن این است که وحدت ما را در مقابله با استکبار تبدیل به اختلافات داخلی کند، اما باید بداند ملت ما با وجود تکثر و سلایق سیاسی یکپارچه در مبارزه با استکبار و مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا متحد و یکپارچه بوده و پشتیبان نظام و تیم مذاکره کننده هستند تا اقتداری که شایسته ملت است ضمن حفظ حقوق و ارزش های ملت حاصل شود.»

* نزدیک اذان ظهر، سخنرانی جلیلی نیز به پایان می رسد اما همچنان خیلی از مردمی که از خیابان طالقانی به محل کار و منازل خود بر می گردند شعار مرگ بر امریکا سر می دهند، شعاری که همچنان به مثابه هویت و شناسنامه یک ملت محسوب می شود و از همه جالب تر جوانی است که می گوید: « این شعار دیگر با نه با تهدید نظامی خارجی ها و نه با خاطرات بعضی داخلی ها، از ذهن مردم فراموش نمی شود!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



کلمات کلیدی : مرگ بر امریکا
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ