سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
تنفر مردم جهان 5
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 2:3 صبح
چرا مردم جهان از آمریکا متفرند؟ (5)
اسلام ستیزی و حمایت از صهیونیسم جهانی

گروه بین‌الملل - رجانیوز: ضیاءالدین سردار، نویسنده و منتقد فرهنگی است که در حوزه های مختلفی چون «آینده پژوهی»، «نقد ادبی»، «روابط فرهنگی»، «نظریه انتقادی» و «مطالعات اسلامی» قلم می زند و در این حوزه ها دارای بیش از 45 کتاب تالیف شده از جمله آینده تمدن اسلامی (1979)، انتقام آتن (1988)، پست مدرنیسم و دیگری (1998)، شرق شناسی (1999)، از الف تا ی زندگی پست مدرن (2002) و... است. 

به گزارش رجانیوز، او متولد 1951 و دارای سوابقی چون عضویت در «کمیسیون حقوق بشر و برابری» و نگارش در نشریات متعددی چون «Nature »، « New Scientist »، « New Statesman » و برنامه سازی در شبکه های مختلف تلویزیونی انگلستان از جمله BBC  و شبکه 4 تلویزیون دولتی این کشور است و به این واسطه چهره نسبتا شناخته شده ای در سطح بین المللی به شمار می رود.

یکی از پرفروش ترین کتاب های وی در سطح بین المللی، «چرا مردم از آمریکا متنفرند» نام دارد که با همکاری مریل دیویس در سال 2002 به چاپ رسید. این کتاب مشتمل بر 7 فصل و دربرگیرنده برخی از علل فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی نفرت مردم جهان از دولت ایالات متحده آمریکاست که توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. کمیته صیانت از منافع ایران در سلسله گزارش های زیر گوشه ای از دیدگاه های وی پیرامون ماهیت استعماری آمریکا را به صورت چکیده و خلاصه شده در اختیار خوانندگان محترم قرار می دهد.
 
 
این گزارش به یکی از مهمترین دلایل نفرت مسلمانان از دولت ایالات متحده آمریکا می پردازد که از یک سو به حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی می پردازد و از سوی دیگر در قالب های مختلف (خصوصا در تولیدات هنری و رسانه ای) اسلام ستیزی را در میان مخاطبین خود ترویج می نماید. گفتنی است در این زمینه نیز یاداشت های تکمیلی فراوانی وجود دارد و این گزارش، تنها خلاصه ای از دیدگاه های نویسنده در کتاب «چرا مردم از آمریکا متنفرند» می باشد:
 
یک دلیل نفرت مردم از آمریکا 
 
رابرت فیسک خبرنگار پیش کسوت بریتانیا در خاورمیانه می گوید پس از سلسله سخنرانی هایی در سال 2002 در آمریکا با عنوان «11 سپتامبر: بپرسید چه کسی آن را انجام دا اما به خاطر خدا نپرسید چرا!» یک افسر بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده که تجربیات شخصی خود از جنگ خاورمیانه در سال 1973 را تعریف می کرد به من گفت: «زمانی که هواپیماها و تانک های کشورمان را در تلویزیون دیدم که برای حمله به فلسطینی ها استفاده می شدند توانستم بفهمم که چرا مردم از آمریکا متنفرند!»
 
استاندارهای دوگانه 
 
کریس توئنزینگ سردبیر بسیار محترم میدل ایست ریپورت، بگومگوی خودش را با خدمتکاری که حوالی کانال سوئز ملاقات کرده بود، توصیف می کند. کریس می نویسد: «وقتی در کافه او چای می نوشیدم یک صندلی آورد که با هم گپی بزنیم؛ چیزی از گفتگوی دلپذیر ما نمی گذشت که او در چشم های من نگریست و گفت: حالا می خواهم یک سوال صریح از تو بپرسم، چرا آمریکایی ها از ما متنفر هستند؟ وقتی او در حال توضیح منظور خود بود و من هم همین کار را می کردم چند نظر راجع به اینکه چرا دیگران از ما متنفر هستند ارائه کردیم. تعدادی از قطعنامه های سازمان ملل آشکارا اشغال کرانه غربی، نوار غزه و اورشلیم غربی توسط اسرائیل را به عنوان عملی غیرقانونی شناخته اند. با این وجود هنوز اسرائیل 40 درصد از تمام کمک های خارجی ایالات متحده را – بیش از مجموع کمک های خارجی سالانه ایالات متحده با بیش از 5/3 میلیارد دلار سالانه در سال های اخیر –حدود 500 دلار برای هر شهروند اسرائیلی دریافت می کند. (به طور متوسط در پایان سال هر مصری 656 دلار درآمد دارد) اسرائیل تمام این کمک ها را برای ساختن شهرک های جدید در اراضی فلسطینی و خرید هواپیما و بالگردهای جنگی ساخت آمریکا، صرف می کند. مستخدم پرسید: چرا آمریکایی ها از اسرائیل حمایت می کنند در حالی که اسرائیل عرب ها را سرکوب می کند؟ او ادامه داد که: شواهد آشکار نشان می دهند که تحریم اقتصادی تحت رهبری آمریکا علیه عراق، شهروندان عراقی را در زحمت انداخت در حالی که به سختی رژیم صدام را تحت تاثیر قرار می داد. یک بررسی یونیسف که نظرات او را تائید می کرد، حاکی از آن بود که اگر تحریم ها نبودند 500 هزار کودک زیر 5سال می توانستند امروز زنده باشند. مستخدم مخالفتش را ابراز داشت که مطمئنا کودکان عراقی دشمنان صلح و امنیت جهانی نبودند، هرچند یک دیکتاتور وحشی بر آنها حکومت می کرد.
 
ایالت متحده تمدید تحریم ها علیه عراق را اعلام کرد زیرا صدام حسین قطعنامه های سازمان ملل را زیر پا می گذاشت ولی آمریکا با اسرائیل همراه ماند وقتی اسرائیل قطعنامه 242 سازمان ملل را (که در آن خواهان خروج نیروهای اسرائیلی از سرزمین های اشغالی جنگ 1967 بود) بیش از سی سال زیر پا گذاشته بود. عرب ها و مسلمانان از این مسائل و دیگر سیاست های آمریکا آزرده هستند. تنها منطقی که آن جوان مصری می توانست ببیند، این بود که آمریکا جنگ جهان گستری را علیه اسلام دنبال می کند که در آن قربانیان عموما مسلمانان هستند. 
 
اسلام ستیزی در شرق شناسی
 
سنت جدلی گزارش علیه اسلام با جان اهل دمشق (متوفی به سال 748 میلادی) شروع شد که این دین را تهدیدی علیه مذهب، وحشی، شیطانی، شهوانی و متروک، متعصب و غیر قابل انعطاف معرفی می کرد که بر تمام هنجارهای زندگی مسیحی تحمیل شده است. جان اهل دمشق از اساس " اسلام را فریبی مذهبی جلوه داد که از ابتدا برای تسهیل تجاوز و حمله و شهوت منشعب شده" و بدین ترتیب کوشید با نمایاندن آن به صورت چیزی که نمی توانست باشد جلوی هر گونه شناخت واقعی از این دین را بگیرد. نورمن دانیل در فصل دوم کتابش با عنوان " قهرمانان و اعراب مسلمان" این رویکرد را " جهل عالمانه" توصیف می کند که به صورت استراتژیک برای اهداف تبلیغاتی به کار گرفته شده بود. کلیشه های خام جان دمشقی تاثیری بلند مدت بر تولیدات (محصولات) آموزشی و فرهنگی غرب داشت . دانیل می گوید: "واکنش مسیحیان صدر به اسلام درست شبیه به این چیزی است که تا این اواخر ادامه داشته است. سنتی که دامه دار بوده و هنوز زنده است." این سنت را امروزه با عنوان شرق شناسی می شناسیم که به اسلام هراسی تعبیر می شود: "ترس و دشمنی نامعقول با اسلام و مسلمانان".  دانیل توضیح می دهد که رمان سلمان رشدی با عنوان "آیات شیطانی" (1988) یک مثال معاصر در این زمینه است" شیوه های امروزی تغییر کرده است اما موضوع دائمی است" . 
 
ادوارد سعید نویسنده مطالعه کلاسیک شرق شناسی (1978) است که نشان داده است چگونه تصویر اصلی مسلمانان به عنوان جنگ طلبان، قاتلان بی رحم، فسادکاران، راحت طلبان ضعیف و مردمی که تحت قوانین طبیعی زندگی می کنند، در ادبیات غرب توسعه یافته و این تصویر در برابر تغییر مقاومت می کند و فرض اصلی همیشه این بوده است که شکست مسلمانان به عنوان مردم و جوامع، ریشه در عقاید آنها داشته است. 
 
این موضوع فقط مختص شرق شناسی نیست. برای قرن ها دانشمندان، آفریقایی ها را به عنوان یک نژاد پست تر، بردگان ذاتی، چوب برها و افردا تشنه آب می پنداشتند. این تعصبی نسبت به نهادهای غیرمتعارف به وجود می آورد – مانند برده داری در ایالات جنوبی آمریکا که با کلماتی زیبا لاپوشانی می شد-  برده داری با علم و جستجوی علمی ساختاربندی شده در آناتومی، بیولوژی و نهایتا ژنتیک، حمایت می شد. نتایج سیاسی و اجتماعی این نگرش ها هنوز هم باعث مشکلاتی در روابط نژادی بین سیاه و سفید در آمریکا است. 
 
اسلام ستیزی جناح راست در آمریکا
 
زبان جناح راست، همانگونه که کارینا رولینز، دبیر نشریه امریکن اینترپرایز نشان می دهد، خصمانه و مصالحه ناپذیر است. او می نویسد «فرهنگ اسلامی ذاتا ضدغرب و پر از نفرت است «هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند مسلمانانی که در آمریکا زندگی می کنند ضرورتا میهن پرستانی بزرگ هستند» این گفته پرزیدنت بوش که «اسلام دشمن ما نیست» هرچند هم با نیت خوبی گفته شده باشد باز «ارزیابی ای بی اساس است» «اسلام دینی امپریالیستی است» و امروز این «دشمن تازه نفس در دروازه تمدن ایستاده است» دان فدر، ستون نویس و سرمقاله نویس بوستون هرالد معتقد است تروریسم نه یک «انحراف» بلکه «عملا یک هنجار» در فرهنگ اسلامی است:
 
از قرن هفتم که اسلام از شبه جزیره عربستان گسترش یافت تا قرن 17 اسلام با شمشیر از پیرنیز (نام کوهستانی بین فرانسه و اسپانیا) تا فیلیپین پیش رفت. این جریان تنها در دروازه وین متوقف شد. از افول امپراطوری عثمانی تا دهه 1970 اسلام عقب رفت و امروز سرشار از نفت، جمعیت مازاد، مهاجرت و برخاستن از بنیادگرایی است. اسلام در حال گسترش دوباره است و به جای مردان وحشی اسب سوار، بیرق های آن توسط پارتیزان ها، تروریست ها، حکومت های دینی و حاکمان مستبد حمل می شود.
 
تمامی نظرات و موضع گیری های جناح راست به گونه ای نسبتا منظم در مقاله ای طولانی به قلم ویکتور داویس هانسون گردآوری شده است. او نوشت «آنها از ما متنفر هستند زیرا فرهنگ آنها عقب مانده و فاسد است» و زیرا «آنها از نسبت به قدرت و پرستیژ ما حسادت می کنند.»
منبع: رجانیوز


 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ