سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
چراروزنامه تکنوکراتها ...
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 12:36 صبح
چراروزنامه تکنوکراتها از طرح سه فوریتی الزام به تکمیل چرخه سوخت هسته‎ای می‌ترسد؟/ کریمی قدوسی: طرح مجلس؛ پشتوانه تیم مذاکره کننده در ژنو 3

گروه سیاسی – رجانیوز: ارائه طرح سه فوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور حراست از دستاوردهای فنی دانشمندان کشورمان در زمینه برنامه هسته‌ای، ضمن اینکه نشان داد که نمایندگان مردم در مجلس به طور جدی عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان را بررسی می‌کنند و ضمن اعلام حمایت از آنان، بر لزوم پافشاری بر دستیابی به حقوق رسمی ایران پافشاری می‌کنند، رسانه‌های خاص وابسته به طیف اصلاحات را هم به تکاپو انداخت تا فضاسازی رسانه‌ای برای اعمال فشار به نمایندگان مجلس را کلید بزنند. 

به گزارش رجانیوز، روزنامه «شرق» در شماره امروز خود و در گزارشی، با اشاره به تهیه طرح الزام تیم مذاکره کننده هسته‌ای به حفظ دستاوردهای فنی کشورمان در جریان مذاکره با کشورهای غربی، نمایندگان مجلس را به محدود کردن اختیارات دستگاه دیپلماسی ایران متهم کرده و ارائه دهندگان و امضاکنندگان این طرح را افرادی غیرکار‌شناس خوانده است. 
 
 
اما محتوای طرح پیشنهادی نمایندگان چیست که روزنامه شرق و دست‌اندرکاران آن را اینچنین به واهمه انداخته است؟ نگاهی به مفاد موجود در این طرح نشان می‌دهد که نمایندگان ملت صرفا خواستار حفظ حقوق مسلم و قانونی هسته‌ای کشورمان شده‌اند و اساسا هیچگونه اعمال فشاری که بتواند دست تیم مذاکره کننده را ببندد، در آن وجود ندارد. 
 
متن کامل طرح سه فوریتی پیشنهادی نمایندگان
 
1- ادامه توسعه سایت‌ها و کارخانجات غنی‌سازی وابسته (از جمله کارخانه غنی‌سازی نطنز) برای تولید سوخت نیروگاه‌های قدرت هزارمگاواتی تا سقف تولید 20‌هزار مگاوات برق هسته‌ای بر اساس برنامه. 
 
2- ادامه اقدام به ساخت و نصب سانتریفیوژ‌های نسل دوم و سوم و جایگزین‌کردن آن‌ها با سانتریفیوژ‌های نسل اول به‌منظور بهره‌وری اقتصادی و صنعتی تولید اورانیوم با غنای موردنیاز بر اساس برنامه‌های اجرایی سازمان انرژی اتمی. 
 
3- ادامه ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده برای سوخت سه‌ساله یک نیروگاه (نیروگاه موجود و توسعه آینده). 
 
4- ادامه اقدام به اکتشاف و توسعه معادن اورانیوم در سطح کشور بر اساس برنامه. 
 
5- ادامه تولید اورانیوم با غنای 20‌درصد برای رفع نیاز به تولید میله‌های سوخت، تولید رادیو دارو‌ها و پرتودرمانی، سایر مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای بر اساس نیاز داخل و بازار تجارت. 
 
6- ادامه و تکمیل کارخانه آب‌سنگین اراک جهت بهره‌مندی ملت ایران خصوصا بیماران سرطانی. 
 
7- ادامه همکاری‌های لازم با آژانس هسته‌ای، تلاش و اقناع افکار عمومی برای مقابله با تهاجمات دشمنان برای محروم‌کردن ملت ایران از حقوق مسلم هسته‌ای خود. 
 
8- چنانچه هر یک از نهادهای حکومتی طرف مذاکره هسته‌ای، تحریم‌ها یا اقدامات غیردوستانه‌ای را علیه نهاد‌ها و اشخاص جمهوری‌اسلامی ایران تصویب یا اعمال کند، دولت مکلف است اقدامات مقابله‌به‌مثل از جمله تقدیم لایحه برای تصویب در مجلس شورای اسلامی را به عمل آورد. 
 
9- هرگونه موافقت با خواسته‌های طرف مقابل نباید خارج از معاهده ان‌پی‌تی باشد. 
 
10- حمایت و حفاظت همه‌جانبه از دانشمندان و کار‌شناسان حوزه هسته‌ای کشور. 
 
11- ایجاد امکان تعامل با کشورهای بی‌طرف و دوست و مستقل در همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای. 
 
12- تولید محصولات تجاری هسته‌ای به‌ویژه داروهای هسته‌ای و امکان صادرات آن‌ها در راستای حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی. 
 
13- توسعه مرکز و پژوهشگاه‌ها و دانشکده‌های هسته‌ای و تجهیز هرچه بیشتر آن‌ها. 
 
14- اقدام برای معرفی چهره‌های مظلوم دانشمندان هسته‌ای شهید ملت ایران در سطح بین‌الملل و مجامع بین‌المللی و ثبت‌ این مظلومیت در سازمان ملل‌متحد و آژانس بین‌المللی هسته‌ای. 
 
چرا «شرق» عصبانی است؟ 
 
با توجه به اینکه موارد موجود در طرح پیشنهادی نمایندگان همگی در راستای حفظ دستاوردهای کشور و تاکید بر حراست از یادگاری‌های شهدای هسته‌ای ایران است و هیچگونه رویکرد منفی نسبت به تیم مذاکره کننده هسته‌ای وجود ندارد، این مساله قابل درک است که عصبانیت رسانه‌های طیف رادیکال اصلاحات ناشی از وادادگی آنان در برابر طرف غربی است. 
 
این افراد و رسانه‌ها به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه چیزی فرا‌تر از حقوق قانونی خود در زمینه انرژی صلح آمیز اتمی نخواسته و اتفاقا این طرف مقابل است که حاضر به پذیرش و قبول این حقوق نیست. به همین دلیل است که تاکید و پافشاری نمایندگان مردم در مجلس را به معنای محدودسازی تیم مذاکره کننده ارزیابی می‌کنند و مطمئن هستند که اعضای 1+5 هرگز حاضر به پذیرش حقوق رسمی ایران نخواهند شد و تنها در صورت کوتاه آمدن ایران از موضوعاتی مانند غنی‌سازی در خاک کشورمان، راضی به توافق خواهند شد. 
 
در واقع نویسندگان «شرق» صراحتا خواستار کوتاه آمدن تیم دیپلماسی ایران در برابر خواسته‌های غیرقانونی غرب هستند و به همین دلیل است که تهیه طرح حفاظت و حراست از حقوق قانونی و بین‌المللی کشورمان در زمینه فناوری هسته‌ای را به «محدودسازی» تعبیر می‌کنند؛ چرا که در صورت تصویب این طرح، امکان از میان رفتن دستاوردهای علمی و تکنولوژیک کشورمان وجود نخواهد داشت. 
 
طرح سه فوریتی، چگونه دوفوریتی شد؟
 
از سوی دیگر، این روزنامه مدعی شده که رسانه‌های اصولگرا در سه فوریتی خواندن این طرح دچار گاف شده‌اند. در همین زمینه، جواد کریمی قدوسی، از طراحان اصلی این طرح در گفتگو با «رجانیوز»، درباره چگونگی روند تبدیل سه فوریت این طرح به دو فوریت گفت: این طرح در ابتدا به صورت سه فوریتی تهیه شد تا در حین برگزاری مذاکرات ژنو 3 به فرجام برسد اما نهایتا تصمیم دوستان این شد که به صورت دو فوریتی ارائه شود و انشاالله تا روز یکشنبه در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس همچنین درباره جزئیات و علل تدارک دیدن این طرح از سوی نمایندگان مجلس و کیفیت محتوایی آن گفت: این طرح با مشورت جمعی کارشناسان خبره و زبده و نمایندگانی که در این زمینه تخصص دارند مانند دکتر سلیمانی، دکتر توکلی و دکتر نادران تهیه شده است. طرح اولیه که توسط من ارائه شد، دارای هشت بند بود که شش بند دیگر هم از سوی این نمایندگان به آن اضافه شد و در واقع ابعاد همه جانبه علمی و صنعتی و حقوق سیاسی ایران را در نظر گرفت. این مسائل دقیقا همان موضوعاتی هستند که طرف غربی به دنبال اعمال فشار در مذاکرات است و در واقع، این طرح یک پشتوانه قوی و محکم برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان است.
 
کریمی قدوسی در پایان گفتگو با «رجانیوز» تاکید کرد: این طرح به همراه نطق امروز رئیس مجلس و همچنین بیانیه نمایندگان که به امضای همه حاضرین در جلسه علنی امروز رسید، یک سه‌گانه کامل برای حمایت از تیم مذاکره کننده کشورمان است و انشاالله زمینه را برای تحقق حقوق قانونی ایران فراهم خواهد کرد؛ چرا که دقیقا منطبق بر سخنان آقای دکتر ظریف درباره خطوط قرمز کشورمان نظیر حق غنی‌سازی در خاک ایران است.
منبع: رجانیوز


کلمات کلیدی : برنامه هسته ای
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ