سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 11:4 صبح
آیا دولت اوباما واقعا به دنبال تصویب نشدن تحریم‌های جدید در کنگره است؟
گزارش «فارین پالسی» از اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران در دولت اوباما

 رجانیوز - گروه بین الملل: در حالیکه فضاسازی‎های رسانه‎ای غرب اینگونه القاء می‎کند که اوباما و جان کری به شدت مشغول بررسی راههایی جهت اقناع کنگره به تصویب نکردن تحریمهای جدید علیه ایران هستند، گزارشها از داخل وزارت خزانهداری امریکا نشان می دهد این وزارتخانه با برپایی اتاقی به نام اتاق جنگ علیه برنامه هسته ای ایران به شدت به دنبال اجرای تحریم ها و اطمینان حاصل کردن از تحریم شدن تمام شرکتهای خصوصی و عمومی مرتبط با ایران هستند.

به گزارش رجانیوز، این تحریم ها تحریم های جدید نیست بلکه تحریم‎هایی است که ماه ژوئن سال گذشته توسط دولت و کنگره تصویب شده است و تعدادی از شرکت‎های اقتصادی وابسته به ایران را که به دولت ایران برای دور زدن تحریم‎ها کمک می‎کرده‎اند شامل می‎شود. اما وقتی وزارت خزانه‎داری شرکتی را تحریم می‎کند ، به دنبال تمام زیر شاخه‎ها و شرکت‎های فرعی دیگر رفته و به سبب تحریم یک شرکت ، ناگهان مجموعه از شرکت‎های بزرگ اقتصادی را در سر تا سر دنیا مورد تحریم قرار می‎دهد . نشریه فارین پالیسی در گزارشی به نحوه چگونگی رفتار وزارت خزانه داری دولت اوباما در اعمال تحریم ها پرداخته و با استفاده از کتابی که جدیدا توسط یکی از کارمندان این وزارتخانه نوشته شده ،  ابعاد جدیدی از حملات اقتصادی امریکا به ایران را فاش کرده است.

در این گزارش آمده است : «در ماه ژوئن گذشته وزارت خزانه داری امریکا تحریم های شدید و سخت تری را در برابر برنامه هسته ای ایران و شرکت های پیشرو در زمینه اقتصاد این کشور به اجرا گذاشت . تحریم های وزارت خزانه داری شامل شرکت های اصلی، شرکت های فرعی و شرکت های زیر شاخه‌ی شرکت های فرعی می شود. زنجیره ای از اقدامات انجام شده، هفته گذشته به صورت یک فایل پاور پوینت توسط وزارت خزانه داری منتشر شد که نشان می داد کدام شرکت ها و با چه نامهایی مورد تحریم قرار گرفته اند و از این جا عمق اقدامات آمریکا علیه اقتصاد ایران (البته آن دسته از اقدامات که محرمانه نبودند) به نمایش گذاشته شد . وزارت خزانه داری ایالات متحده ده ها شرکت دولتی مانند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را رصد کرده و همه را تحریم کرده اما در همانجا این اقدامات متوقف نشده است . تحلیلگران خزانه داری سالها وقت و تلاش صرف شناسایی دقیق شرکت های ایرانی  که در خط مقدم مقابله با تحریم ها قرار داشته اند،‌کرده اند و هر کدام را به طور جداگانه وارد لیست تحریم ها کرده اند که شامل شرکت های وابسته به ایران ، ایرانیان خارج از کشور و شرکت های بیمه ای نیز بوده است. این اقدامات باعث شده ایران میلیاردها دلار از درامدهای نقدی خود را از دست بدهد . »

هنگامی که مذاکره کنندگان آمریکایی پای میز مذاکره با ایران در نشست ژنو نشستند، ایران تقاضای دیرینه خود برای لغو تحریم ها را دوباره روی میز گذاشت. دولت اوباما تمایل خود برای برداشتن بخشی از تحریم‎ها را در ازای امتیازات ملموسی که ایران باید به جامعه جهانی بدهد،‌ اعلام کرده است اما تاکنون با وجود تمام تلاشها هنوز در این باره هیچ جزییاتی منتشر نشده و مشخص نیست در صورت توافق چه نوع تحریم هایی قرار است تعلیق شده و یا برای همیشه از بین برود .

این در حالی است که اگر تحریم هایی مانند تحریم های شرکت های اقتصادی ایران از بین بروند ، در واقع جنگ ایالات متحده با نظام جمهوری اسلامی به پایان خود رسیده‎است، چرا که بر اساس اذعان مقام های رسمی دولتی این اقدامات و تحریم ها نه تنها به دلیل برنامه هسته ای ایران بلکه برای فشار آوردن اقتصادی به کشورمان در جهت فروپاشی نظام جمهوری اسلامی بوده و نشانه‎ای مبنی بر انصراف امریکا از این هدف راهبردی در سیاست‎های جاری این کشور دیده نمی‎شود.

بر اساس این گزارش « بیشتر تلاش‎های وزارت خزانه داری شامل پبدا و فاش کردن شبکه‎ای از شرکت‎های ایرانی است که با نام‎های جعلی و ساختار پیچیده و مالکیت‎های گوناگون، و شرکت های تابعه مختلف و شرکت‎های اقماری در سایه ، به فرار ایران از تحریم ها کمک می کنند . ایالات متحده ادعا کرده است که این شرکت‎ها برای این راه اندازی شده اند که بتوانند از این طریق به ایران در دور زدن تحریم ها و به خصوص تحریم سیستم بانکی و مالی کمک کرده و دسترسی این کشور به سیستم بازارهای مالی جهانی را میسر کنند که مبارزه با این اقدام نیازمند مسدود کردن دسترسی ایرانیان به منابع مالی 50 میلیارد دلاری شان در این بازار بود.»

«خوان ذارات» یکی از دستیاران سابق وزیر خزانه داری، می‎گوید که تلاشهای اخیر برای پیدا کردن و تعلیق شرکت های پیش روی ایران در امر دور زدن تحریم ها تجربه ای بود که اولین بار در دهه 80 علیه کارتل مواد مخدر آمریکای لاتین به کار رفت . « ایده اصلی در آن زمان این بود که چهره های اصلی این کارتل بزرگ را شناسایی کرده ، شبکه هایشان را پیدا کنیم و بعد شرکت های پیشرویی را پیدا کنیم که به نظر می رسد به صورت قانونی کار می کنند » او که اخیرا کتابی درباره تلاشهای وزارت خزانه داری برای اعمال تحریم ها علیه ایران منتشر کرده است ، گفت که این مدل برخورد با شرکت های ایرانی مدل برخوردی است که با نام «رییس و اراذل و اوباش» نامیده می شود .

تلاش‎های انجام شده صدها شرکت خصوصی ایرانی، بانک های خصوصی، و کشتی هایی مثلا با نام‎های «مرغ نغمه سرا»و «رنگین کمان» را هدف قرار داده است . برخی از این شرکت ها متهم به حمل و رساندن تسلیحات به رژیم بشار اسد در سوریه و یا حزب الله در لبنان هستند و عده دیگری هم به سادگی و بی سر و صدا با دولت ایران همکاری می کنند . البته بسیاری از این شرکت اصولا هیج ارتباطی با برنامه هسته ای ایران ندارند اما تحریم ها شامل همه شرکت ها می شود .

تعداد زیادی از این شرکت ها که از تحریم های اقتصادی آمریکا ضربه دیده اند ، هر گونه ارتباط با دولت ایران را تکذیب می کنند . وزارت خزانه داری چند وقت پیش اعلام کرد که تهران از شرکت OVI یا (One vision Investment) که شرکتی محلی در کیپ تاون آفریقای جنوبی است ، برای « انتقال بین المللی پول به ایران و تسهیل در معاملات با آفریقای حنوبی در راستای دور زدن تحریم ها » استفاده می کرده است . غلام عموهادی مدیر عامل شرکتOne Vision  در این باره به یکی از روزنامه های آفریقای جنوبی گفته بود که « این اتهام کاملا بی اساس است. ما توسعه دهنده املاک هستیم و فقط دو ساختمان داریم و هیچ معامله ای با ایران انجام نمی دهیم.»

شرکت هایی مانند One Vision همه با سختگیری‎های اساسی ای که در ماه ‍ژوئن سال جاری اعمال شد ، خود را در معرض این اقدامات سختگیرانه بین المللی دیدند . این شرکت ها عمدتا در ایران، آلمان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و کرواسی قرار دارند .

تحریم ها همچنان ادامه دارد و هر روز شرکت های تازه ای به لیست تحریم ها اضافه می شوند . با این حال وندی شرمن گفت و گو کننده هسته ای با ایران و سایر مقام های دولت اوباما با حضور در کنگره و سنا خواستار توقف تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران شده اند تا بتوانند در مذاکره با ایران بهتر پیش بروند . از نظر دولت اوباما که برداشته شدن بخش کوچکی از تحریم های ایران را در ازای توقف فعالیت های هسته ای که پیشنهاد داده ، نباید از این فرصت به این آسانی گذشت .

جان کری نیز طی چند روز گذشته زمانی که با متحدان خود در رژیم صهیونیستی صحبت می کرد ، به آنها اطمینان داده بود که قرار نیست تحریم های اصلی ایران حذف شوند و قرار است تنها بخش کوچکی از این تحریم ها به عنوان سیاست تشویقی برای از بین رفتن کامل برنامه هسته ای کشورمان مد نظر قرار گیرد .

منبع: رجانیوز



 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ