سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
لکه ننگی دیگر
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 10:8 صبح
نسل کشی در "اردوگاه جنین"؛

لکه ننگ دیگری در تاریخ رژیم صهیونیستی/ روایتی از اجسادی که زیر آوارها باقی ماندند و بوی تعفن گرفتند

اردوگاه جنین در 12 آوریل سال 2002 صحنه یکی دیگر از قتل عام‌های صهیونیست‌ها در حق مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین بود.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران، جنین که به نام آوارگان اردوگاه جنین نیز شناخته می‌شود منطقه‌ای در کرانه باختری رود اردن در سرزمین فلسطین است. شهر جنین از شرق به دره اردن و از طرف شمال به دره جزریل مشرف است. صهیونیست‌ها مدعی هستند که جایی که شهر جنین قرار دارد در واقع یک روستای اسراییلی به نام «این غانیم» که در انجیل از آن یاد شده است، به همین علت آن را بخشی از دارایی‌های خود می‌دانند. یکی از اردوگاه‌های اصلی آوارگان فلسطینی نیز در شهر جنین و به همین نام وجود دارد. 


 

 

 

جنین در آوریل سال 2002 صحنه یکی دیگر از قتل عام های صهیونیست‌ها در حق مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین بود، نسل کشی در جنین ادامه سلسله نسل‌کشی‌های هولناک اسراییلی‌ها در سکوت محض جامعه بین‌المللی و جوامع مدعی حقوق بشری است. اقدام صهیونیست‌ها در کشتار مردم مظلوم فلسطین در اردوگاه جنین باعث شد بیش از 500 انسان مظلوم از کودک و خردسال و زن و سالخورده بدون هیچ گناهی کشته و چند هزار نفر زخمی و بی‌خانمان شوند. 
شدت و حدت جنایت به حدی بود که "تری رود لارسون" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نسل کشی در این اردوگاه را اینگونه توصیف کرد: «به نظر می رسید زلزله شدیدی رخ داده و همه چیز نابود شده است. بوی اجساد همه جا منتشر شده است چیزی که ما دیدیم باورکردنی نیست.» 



 
 



جنایت در جنین لکه ننگ دیگری در تاریخ اسراییل و بسیار خجالت آور است. جسارت و خیرگی صهیونیست‌ها تا حدی بود که قطعنامه 1405 شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره اعزام گروه تحقیق به جنین برای کشف و اطلاع از حقایق و واقعیت هایی که علیه ساکنان مظلوم اردوگاه جنین رخ داده است به چالش کشید و با آن مخالفت کرد. در پی تاسیس رژیم اشغالگر قدس در سال 1948 که از آن به عنوان یوم النکبت یاد می شود خانواده فلسطینی زیادی مجبور شدند تحت فشار نسل کشی و وحشی گری  صهیونیست ها از روستاهای ساحلی فلسطین به خصوص از حیفا به شهر جنین معروف به شهر شهدا مهاجرت کنند. جنین شهری است که عزالدین قسام مجاهد و مبارز اسطوره فلسطین در هنگام دفاع از فلسطین و آرمان فلسطینیان اواخر سال 1935 در آن شهید شد. آوارگان فلسطینی در اردوگاه جنین همواره نگاهشان به موطن و زادگاه اصلی خود و روستاهایی است که از آن کوچ اجباری داشته اند. مناطقی که در بیشترین حالت چهل کیلومتر با جنین فاصله دارند. سال 1953 بود که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به « آنروا » اردوگاه جنین را تاسیس کرد. علاوه بر جنین ،  شانزده اردوگاه فلسطینی دیگر نیز در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن احداث شد. مساحت اردوگاه در ابتدا 272 دونم بود. طبعا جمعیت این اردوگاه هر سال در حال افزایش بود و در سال 1999 حدود 13361 نفر جمعیت داشت و در سال 2002 این میزان به 15600 نفر افزایش داشت. به تدریج مساحت اردوگاه نیز از 272 دونم به 480 دونم ( مساوی با نیم کیلومتر مربع ) افزایش یافت. کودکان زیر پانزده سال حدود پنجاه درصد ( نیمی ) از مجموع جمعیت ساکنان اردوگاه جنین را تشکیل می دهند ( 7800 کودک فلسطینی ). همین امر باعث شد میانگین نیروی کار در این اردوگاه در مقایسه با سایر اردوگاه ها در سطحی بالا باشد. ساکنان این اردوگاه در شغل ها و حرفه های مختلفی مشغول به کار هستند. بخش زیادی از آنان در زمینه کشاورزی فعالند و این شهر معروف به « شهر عزالدین قسام » به محصولات و تولیدات کشاورزی مختلف معروف و مشهور است. زنان نیز بخش بزرگ دیگری از ساکنان اردوگاه جنین را تشکیل می دهند و ملاحظه می شود که درصد مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی در مقایسه با دیگر اردوگاه‌های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن کمتر است.


 

 


در کرانه باختری رود اردن بیست اردوگاه آْورگان وجود دارد که آنروا آنها را مدیریت می کند. البته همه این ها به بافت و ترکیب اجتماعی ویژه  اردوگاه ها باز می گردد. اردوگاه جنین از لحاظ مساحت بعد از اردوگاه‌های عقبه جبر و عین سلطان رتبه سوم را دارد. اصل و ریشه اکثر آوارگان فلسطینی که در اردوگاه جنین معروف به اردوگاه مقاومت هستند وابسته به روستاهای استان حیفا، عین غزال، جبع، عین حوض، طنطوره و دیگر روستاهای ساحل فلسطین هستند. ساکنان اردوگاه جنین در همه مناسبت های ملی شرکت می‌کنند و شمار زیادی از آنان از آغاز دهه شصت در گروه‌ها و گردان‌های عملیات ملی فلسطین شرکت کرده‌اند و این اردوگاه در این دهه شهدای زیادی تقدیم فلسطین کرده است. 
حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به جنین در  آوریل سال 2002 نام جنین را برای همه به عنوان اردوگاه مقاومت و اسطوره احیا و زنده کرد. ایثارگری و فداکاری مدافعان اردوگاه جنین در زمان حمله صهیونیست‌ها تا حدی بود که تانک‌های اسراییلی نیز نتوانستند آنان را تسلیم و کاری کنند که دست از دفاع از اردوگاه بردارند. هر یک از ساکنان اردوگاه شهادت طلب شده بود و برای فدا کردن جان و مال خود بر دیگری سبقت می جست. « الهام الدسوقی » شهیده فلسطینی 42 ساله نیز رمز و سمبل و الگوی اردوگاه جنین شد. «عملیات شهادت طلبانه» یکی از مهم‌ترین روش های مبارزاتی مجاهدان و گروه های مبارز فلسطین است تا از این راه نوعی  توازن راهبردی با دشمن صهیونیستی ، که بزرگترین زرادخانه نظامی را در اختیار دارد و از حمایت دولت‌های غربی نیز برخوردار است، ایجاد کنند . 
در حالی که صهیونیست ها به این امید بودند که با گذشت بیش از نیم قرن ، نسل جدید فلسطین فاجعه اشغال خون بار سرزمین خود را فراموش کنند و در چنبره زندگی روزمره، مفهوم « جهاد » و « شهادت » نزد آنان استحاله شود، برنامه های استشهادی، دشمن صهیونیستی را ترس و وحشت عمیقی رو به رو ساخته اند. 
کاهش مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی و تشدید مهاجرت معکوس از نشانه های بارز چنین وضعیتی است ؛ همان گونه که این تأثیرات در طرح عقب نشینی شارون از نوار غزه کاملا مشهودند و می توان گفت : این روند آغاز اضمحلال پروژه ی « صهیونیسم » می باشد. 
زنان فلسطینی اگر زمانی فقط جنایات دشمن را در حق خود و اعضای خانواده تحمل می کردند ، اینک هر یک به مبارزی جسور و متهور در برابر سیاست های غیر انسانی دشمن اشغالگر تبدیل شده اند و بدون ترس ، با امکانات محدود دفاعی به مقابله با صهیونیست ها برمی خیزند. روند رو به تزاید دفاع و مقاومت ، جامعه ی فلسطینی را به این واقعیت رساند که برای ایثار و فداکاری در راه استقلال کشور ، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. در این برهه ، زنان از پشتیبانی ترابری گروه های مجاهد گرفته تا مشارکت مستقیم در عملیات استشهادی ، از نقشی فعال و سهمی وافر برخوردارند. اجرای  عملیات شهادت طلبانه بانوان، که سیر صعودی را می پیماید ، شاخص ترین نماد مبارزه ی زن فلسطینی است و بیانگر این نکته می باشد که زن فلسطینی در اوج افتخار جوانی، آماده ایثارگری است . 



 

 

 

آری همانگونه که ذکر شد عملیات استشهادی "الهام الدسوقی" سمبل ایثار و مقاوت در جنین شد. وی عملیات شهادت طلبانه خود را در جریان حمله نظامیان صهیونیستی به خانه اش در اردوگاه جنین انجام داد وی خود را در یک تجمع نظامیان اسراییلی که قصد حمله به خانه اش را داشتند منفجر کرد و دو افسر صهیونیست را به هلاکت رساند و هفت نظامی دیگر را زخمی کرد. رییس وقت ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به مقاومت جانانه ساکنان اردوگاه جنین اذعان کرد. 
جنایتی که صهیونیست ها تاکنون در شهرها ، روستاها و اردوگاه های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن مرتکب شده اند بدون تردید جزو جنایات جنگی قلمداد می شوند. ولی بسیاری از سران کشورهای جهان چشم خود را به روی این جنایات بستند و نهادهای مسئول بین المللی نیز مهر سکوت بر لب زدند و اجازه دادند تا مقامات صهیونیستی عملیات تخریب ، نابودی و قتل عام گسترده فلسطینیان را تکمیل کنند و همین سکوت جامعه جهانی و جسارت صهیونیست ها دست آنان را برای ارتکاب قتل عام ملت مظلوم فلسطین در اردوگاه جنین بازگذاشت. جنین و ساکنان جنین مدت طولانی در مقابل محاصره  صهیونیست ها و بمباران و گلوله باران همه جانبه آنان مقاومت کردند. 
فریادهای مظلوم‌خواهی فلسطینیان برای تحریک وجدان بشری و مجاب کردن دولت‌ها و مقامات ذی‌نفوذ برای توقف نسل‌کشی صهیونیست‌ها در جنین موثر واقع نشد و پر واضح بود که آمریکا علاقه مند بود به این که رژیم صهیونیستی به رهبری اریل شارون معروف به قصاب صبرا و شاتیلا فرصت کافی برای تکمیل طرح و پروژه « السور الواقی » ( دیوار حایل ) را تکمیل کند. اظهارات و مواضع مقامات آمریکایی در آن زمان متناقض بود و در درونش توطئه ای آشکار علیه فلسطینیان. همزمان با این که مقامات آمریکایی از رژیم صهیونیستی می خواستند به عملیات نظامی علیه اردوگاه جنین پایان دهد و از مناطق اشغالی خارج شود ، جرج بوش و برخی از وزرا و مشاورانش تاکید کردند بر این که اقدام اسراییل در حمله وحشیانه به اردوگاه جنین دفاع مشروع از خود است. این یعنی کاخ سفید شارون را به ادامه ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان ترغیب و تشویق می کند و از سوی دیگر سرپوش و چتر حمایتی کافی را برای ادامه جنگ ایجاد می کند. 
حقیقت این است که آمریکا تاکنون بارها و بارها از حق وتوی خود در سازمان ملل متحد برای حمایت از رژیم صهیونیستی و به ضرر فلسطینیان استفاده کرده است و اجازه داده است که این رژیم جعلی بتواند بخش عمده ای از توطئه های شوم خود در سرزمین های اشغالی فلسطین را محقق کند. سانسور شدید رسانه های رژیم صهیونیستی درباره حوادث و کشتارهای جنین باعث نشد که حقیقت مخفی بماند. صحنه نسل کشی و اجسادی که زیر آوارها باقی مانده و بوی تعفن گرفته بود گویایی واقعیت قتل عام و شدت وحشی گری صهیونیست ها بود. هر انسانی که از نزدیک اردوگاه جنین را دید متاثر و متاسف شد و این سوال را مطرح کرد که بای ذنب قتلت ( به کدامین گناه کشته شده اند ). 
تری لارسون فرستاده ویژه سازمان ملل از نزدیک اوضاع را دید و گفت اسراییل در اردوگاه جنین جنایت ضد  بشری مرتکب شده است. همین اظهار نظر لارسون باعث شد که دیگر نزدیک اسراییلی ها جایگاهی نداشته باشد و از حضور وی در منطقه استقبال نکنند. درست است که اقدامات و تحرکات گسترده صهیونیست ها باعث اخراج یا برکناری لارسون از سمتش نشد ولی به طور کامل تحریم شد. حتی ویلیام برنز فرستاده آمریکه به منطقه وقتی از اردوگاه جنین بازدید کرد گفت: « فاجعه بشری است که هزاران انسان بی گناه در آن کشته شده اند.» مقامات اسراییلی لارسن را متهم می کنند به این که عامل اصلی تصمیم دبیرکل وقت سازمان ملل متحد مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره کشتارهای جنین  است.
قطعنامه 1405 که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه 19 / 04/ 2002 تصویب کردند. طرف صهیونیستی در ابتدا با تشکیل کمیته تحقیق درباره حوادث اردوگاه جنین موافقت کرد ولی رادیو این رژیم در تاریخ 23 / 04/ 2002 گفت اسراییل از تصمیم خود بازگشته است و قصد ندارد با این کمیته تحقیق همکاری کند و با آن مخالف است. گفته می شود شارون در نشست کمیسیون خارجی و امنیت کنیست از نتایج تحقیق  کمیته تحقیق بین المللی ابراز نگرانی کرده است. نکته قابل تامل و در همین حال مضحک این است که شارون بارها از همکاری با کمیته تحقیق بین المللی مخالفت کرد و در سخنانی مدعی  شد: « اسراییل یکی از با اخلاق ترین ارتش های دنیا را دارد و ما هنگام حمله به جنین تلاش کردیم به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود.» 



 

 

 

کشتار جنین با واکنش جامعه بین المللی مواجه شد. واکنشی که مانند سابق در حد صدور بیانیه در محکومیت آن بود. بازهم جامعه عربی و اسلامی و بین المللی برای دفاع از فلسطینیان هیچ اقدامی نکرد. بر اساس گزارش های بین المللی ، صهیونیست ها در جریان حمله به اردوگاه جنین بیش از ششصد باب خانه را تخرب کامل کردند و دویست باب خانه دیگر نیز به گونه ای تخریب شده است که قابل استفاده نیست. 
اما آن چه که امروز ما می بینیم این است که جنین همچنان مقاوم ایستاده است و ساکنان اردوگاه جنین همچنان ایستادگی می کنند و شمارش معکوس برای سرنگونی رژیم صهیونیستی آغاز شده است. 
 
واصف عریقات که یک کارشناس مسایل نظامی در فلسطین است درباره جنین و مقاومت آن چنین می گوید: جنین یادآور احیای روزهای کرامت و وحدت حقیقی ملت فلسطین است. روزی که فلسطین به معنای واقعی پیروز شد و رژیم اشغالگر شکست خورد. اراده قاطع فلسطینیان در نبرد جنین بر سلاح ویرانگر صهیونیست ها غالب شد. نبرد جنین باعث شد ارتش مغرور اسراییلی روحیه خود را تا حد زیادی بیازد. وحدت ملی فلسطین و هماهنگی گروه های فلسطینی و فعالیت آن ها در سنگر واحد یکی از بارزترین و شاخص ترین عوامل مقاومت اسطوره ای ساکنان اردوگاه جنین در آوریل سال 2002 در مقابل جنایات صهیونیست  ها است. مقاومت جنین زیباترین قهرمانی و پیروزی را برای فلسطینیان و اعراب به ارمغان آورد. نبرد جنین روحیه مقاومت نزد فلسطینیان را افزایش و روحیه ارتش رژیم صهیونیستی را کاهش داد. بعد از آن که سیزده نظامی صهیونیستی در کمین نیروهای مقاومت گرفتار شدند و به هلاکت رسیدند ( یکی از نیروهای مقاومت این کمین را در خانه خود برای صهیونیست ها نصب کرده بود ) این حقیقت برای همگان ثابت شد که صدها هزار نظامی و سرباز و جنگنده و تانک و توپخانه و دیگر تجهیزات نظامی پیشرفته نتوانست به اهداف شوم رژیم اشغالگر در یورش به اردوگاه جنین به آسانی جامه عمل بپوشاند  و نبرد جنین نشان داد که فلسطینی و اراده آن از هرنوع سلاح دشمن اشغالگر قویتر است. درس ها و عبرت هایی که می توان از نبرد جنین گرفت اهمیت وحدت ملی است و این که گروه های فلسطینی وقتی اتاق عملیات مشترکی داشته باشند بسیار قویتر هستند. امروز ما به یک استراتژی و راهبرد واحدی که همه گروه های فلسطینی را یک جا جمع کند نیاز داریم. عملیات جنین در واقع نام عملیات یورش ارتش اسراییل به جنین در فاصله زمانی یکم تا دوازدهم آوریل سال 2002 است. 
منابع آگاه اسراییلی نیز به وقوع نبرد سنگین و شدیدی در جنین اذعان کرده اند نبردی که در آن نظامیان صهیونیستی مجبور شدند جنگ خانه به خانه را آغاز کنند.  منابع فلسطینی و سازمان های حقوق بشر و بین المللی تاکید دارند به این که ارتش اسراییل در حمله وحشیانه به جنین جنایات زیادی را مرتکب شده و از مردم مظلوم به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است و از تسلیحات ممنوعه بین المللی استفاده کرده است ، ساکنان جنین را به زور بازداشت و شکنجه کرده است و اجازه نداده است کمک های پزشکی و بهداشتی به ساکنان این منطقه برسد. این همان اخلاقی است که شارون مدعی وجود  آن در ارتش اسراییل است. بسیاری از مدافعان فلسطینی تا آخرین قطره خون و جانانه در مقابل صهیونیست ها ایستادگی کردند و خسارت های مالی و جانی زیادی به نظامیان اسراییلی وارد کردند. بدون تردید نسل کشی صهیونیست ها در جنین نشان دهنده انحطاط و فروپاشی اسراییل و سران ان است و ساکنان جنین زیباترین صحنه ها از قهرمانی و شجاعت را رقم زدند. نبردی که پیروزی افتخار افرینی برای فلسطینیان و اعراب شد. روزهای کرامت و وحدت فلسطینی بار دیگر زنده شد و همه به این موضوع پی بردند که مهم ترین عامل برای شکست صهیونیست ها وحدت است. این برای نخستین بار در تاریخ  نظامی اسراییل است که 5 هزار سرباز تا دندان مسلح تحت حمایت 400 تانک و 125 بلدوزر و تحت حمایت ده ها جنگنده و بالگرد یک منطقه کوچک و جمع محدودی از فلسطینیان را محاصره کنند. به رغم همه این تجهیزات و نظامیان مبارزان فلسطینی که از داشتن ابتدایی ترین تجهیزات و امکانات دفاعی محروم بودند توانستند جانانه در مقابل صهیونیست ها ایستادگی کنند و ضربات سختی به آنان وارد کنند. 



 

 

راهبرد نظامی اسراییل در جنین جنگ خانه به خانه بود و از سوی دیگر مبارزان فلسطین در اقدامی متقابل و برای مقابله با هجوم گسترده صهیونیست‌ها دست به اقدامات مهمی زدند و توانستند ضربات مهلکی به آنان وارد کنند یکی از اقدامات مبارزان فلسطینی عملیات مین گذاری در ورودی اردوگاه ها و احداث موانع و سدها و سنگرهای خاکی و تقسیم مدافعان  در محله ها و نصب کمین ها بود.  بسیاری از نظامیان اسراییلی در تله های انفجار و کمین های مبارزان فلسطینی گرفتار شدند و به هلاکت رسیدند.   منبع: باشگاه خبرنگاران



کلمات کلیدی : مرگ بر رژیم صهیونیستی
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ