سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/139512886810321.jpg
برچیدن برنامه هسته ای ایران
نوشته شده توسط reza khangoli zivlaei در ساعت 1:48 عصر
رویترز گزارش داد

برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آن است که برچیده شود

خبرگزاری رویترز در گزارشی اذعان کرد برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آن است که بتوان آن را کاملا برچید.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اذعان کرد برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آن است که بتوان آن را کاملا برچید.
خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای حل و فصل جامع موضوع هسته‌ای ایران نوشت: زمانی که دو طرف هفته آینده به پای میز مذاکره می‌آیند سوال اصلی غرب این است که چگونه مطمئن شود تهران از فعالیت‌های هسته‌ای خود که ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته‌ای باشد دور می‌شود.
اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند توقفی بر یک دهه خصومت میان ایران و غرب باشد و از بروز یک جنگ جدید در خاورمیانه جلوگیری کند.
شکاف و بی‌اعتمادی به طرفین عمیق است و دو طرف خوشبینی کمی نسبت به موفقیت در مذاکرات دارند. باراک اوباما پیش از این گفته بود که شانس موفقیت مذاکرات 50 درصد است، عده‌ای حتی آن را هم خوشبینانه می‌دانند. با این وجود هر دو طرف می‌گویند که اراده سیاسی برای حصول این توافق تاریخی که منافع ژئوپلیتیکی و اقتصادی زیادی دارد وجود دارد. ایران با داشتن منابع غنی نفت و گاز و جمعیت 80 میلیون نفری یک بازار بزرگ مصرف برای تجارت خارجی است.
رویترز در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد که دولت‌های غربی این ایده که «ایران باید همه ابعاد بحث‌برانگیز برنامه غنی‌سازی خود را رها کند» را کنار گذاشته‌‌اند. این ایده طی قطعنامه‌ای در سال 2006 در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود.
این موضوع در حالی است که رویترز به این قضیه اشاره نمی‌کند که عقب‌نشینی اجباری غرب از این ایده به دلیل مقاومت ایران بوده است. به نوشته رویترز، دیپلمات‌ها به طور خصوصی گفته‌اند که برنامه هسته‌ای ایران اکنون پیشرفته‌تر از آن است که تهران موافقت کند آن را کاملا برچیند.
اما در حالی که به ایران اجازه داده می‌شود غنی‌سازی محدود داشته باشد غرب تلاش می‌کند تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را متوقف و آن را تضمین کند.
یک دیپلمات حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران به شرط ناشناس ماندن گفت: مسئله اصلی پیش روی ما این است که چه زمان گریزی برای ما قابل پذیرش است.
این زمان گریز یا توقف به این معنی است که ایران غنی‌سازی خود را به سطح غلظت شکاف‌پذیر کم محدود کند، بخش زیادی از سانتریفیوژهای خود را که اکنون فعال هستند متوقف کند، تحقیقات هسته‌ای خود را محدود کند و رژیم بازرسی گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد.

منبع: کیهان



کلمات کلیدی : برنامه هسته ای
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ